Skaņu mežā’2015 – eksperimentālā tehno producents Powell

Nepieradinātās mūzikas festivālā Skaņu mežs’2015 uzstāsies britu eksperimentālā tehno producents Oskars Pauels (Oscar Powell) jeb Powell, kas ir pazīstams ne vien kā krietni ekscentrisks mūziķis alternatīvās deju mūzikas scēnā, bet arī izdevniecības Diagonal Records vadītājs. Powell mūziku raksturo nobružātas faktūras fragmenti, kompozicionāls minimālisms, neprognozējama ritmika un izaicinoša aptuvenība, kā arī ietekmju klāsts, kas krietni atšķiras no vidusmēra deju mūzikas „mūzām” – tas ietver no wave rokmūziku, EBM, ekstrēmo datormūziku, trokšņu mūziku un skaņu kolāžas. Koncerts notiks pirmajā festivāla koncertvakarā – 2. oktobrī.

Powell-PicPowell savu mūziku raksturo kā nodarbi, kas ļauj izpausties viņa personīgajiem EBM, post-panka un no wave fetišiem, papildinot tos ar entuziasmu par eksperimentālām un uz nākotni vērstām deju mūzikas formām. Līdz 2014. gadam Powell vislabāk bija pazīstams ar saviem uzsvērti eklektiskajiem DJ setiem, kuros novatoriska deju mūzika tika atskaņota līdzās trokšņu mūzikai, frīdžezam vai tumšam sintpopam, taču pēdējā laikā producents biežāk sācis sniegt dzīvos priekšnesumus, un tāds būs gaidāms arī Skaņu mežā. Powell skaņdarbos „dzīvie” instrumenti, klaji nevīžīgi sempli, sintezatoru signāli un analogo trokšņu triecieni virpuļo apkārt mānīgām, nelīdzenām ritma konstrukcijām.

Nesenā intervijā britu medijam The Quietus, producents atzinis, ka ļoti ietekmējies no trokšņu mūziķa un konceptuālā mākslinieka Rasela Hasvela: „Rasels ir iedvesmojis mani radīt drosmīgāku un neparedzamu mūziku – apzināties, ka es varu darīt jebko, ko es vēlos. Radot mūziku klubiem, es tagad biežāk domāju, kā klausītājus pārsteigt vai izsist no līdzsvara, jo lielākoties deju mūzika taču ir tik paredzams žanrs.”

Rorijs Gibs (Rory Gibb) no The Quietus kādā agrākā recenzijā aprakstījis Powell mūziku sekojoši: „Viņa skaņā ir kaut kas, ko var instinktīvi atpazīt par nepareizu. Tā, it kā mūzikai šādā formā nemaz nebūtu pareizi eksistēt: tās sastāvdaļas ir šķietami paviršā veidā sameistarotas kopā gluži kā briesmonis no romāna „Frankenšteins”. [..] Paradoksālā kārtā šī mūzika kūsā ar pozitīvu, dzīvi apstiprinošu enerģiju, taču ir tik tālu no komfortablas vidusmērā klubu mūzikas, cik iespējams.”

Oskars Pauels savu izdevniecību Diagonal dibināja 2011. gadā, lai publicētu divus paša mini-albumus – The Ongoing Significance of Flesh un Body Music. Ieraksti tika novērtēti ar labvēlīgām atsauksmēm ne vien no kritiķu puses, bet arī no kolēģiem, piemēram, britu tumšā tehno producenta Karla O’Konora (Karl O’Conor) jeb Regis. Tam sekojoši Powell mini-albums Untitled – izplatīts kā gluži melna vinilplate bez acīmredzamām uzdrukām vai pat apvalka – kļuva par pirmo ierakstu interneta veikalam Boomkat piesaistītās izdevniecības The Death of Rave katalogā, un, jāpiebilst, visai labi atspoguļoja arī izdevniecības nosaukumu. 2013. gadā mini-albumu Fizz publicēja Mute Records (Depeche Mode izdevējs) meitasuzņēmums Liberation Technologies.

2014. gada beigās Diagonal laida klajā kompilāciju 11 – 14, kurā apkopoti visi tiktāl iznākušie Powell mini-albumi.

Oskara Pauela radošajā vadībā Diagonal publicējis arī citu mūziķu ierakstus, tostarp, Rasela Hasvela (Russell Haswell), Prostitutes un Consumer Electronics mini-albumus. Izdevniecība var lepoties ar tādu redzējumu par deju mūzikas nākotni, kas ir krietni atšķirīgs no tā, ko proponē jau nostiprinājušies un vairāk uz popkultūru vērsti neatkarīgās deju mūzikas izplatītāji. Tā jau šobrīd tiek pielīdzināta tādām izteikti „savu skaņu” izcīnījušām eksperimentālās mūzikas izdevniecībām kā PAN vai Editions Mego.

Powell uzstāšanās Rīgā ir daļa no projekta „Eksperimentālās mūzikas bākas: Rīga – Trumse” (projekta nr. EEZLV04/GSKA/2013/10). Projekta galvenais mērķis ir īstenot festivālu „Skaņu mežs” un „Insomnia” sadarbību četros slāņos, kas sevī ietver kopīga latviešu-norvēģu skaņdarba producēšanu, latviešu-norvēģu mūziķu apmaiņu starp festivālu programmām, kopīgas programmas izstrādi un individuālu skaņu mākslas jaundarbu apmaiņu starp Rīgu un Trumsi ar rezidenču palīdzību, visos slāņos uzsverot abu pilsētu savdabīgās skaniskās pasaules un to iespējamo simbiozi. Projekta plānotais budžets ir 114 729.00 eiro. 86,38% no projekta izmaksām tiek līdzfinansēti no Eiropas Ekonomiskās Zonas finanšu instrumenta programmas LV04 „Kultūras un dabas mantojuma saglabāšana un atjaunināšana” neliela apjoma grantu shēmas „Kultūras apmaiņa” finanšu līdzekļiem.

Festivālu Skaņu mežs atbalsta arī VKKF, Rīgas dome un Eiropas savienības programma „Radošā Eiropa”. Festivāla norises vieta tiks izziņota tuvākajos mēnešos.

Vairāk info:

skanumezs.lv/lv/projektseksperimentalas-muzikas-bakas/

diagonal-records.com/

Mūziķa video:

Share Button

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *