Mākslas muzejā Rīgas Birža – „Skaņu meža” atklāšanas koncerts

andrewlee-4

13. oktobrī, 18:00 ar īpašu bezmaksas pasākumu Mākslas muzejā Rīgas Birža tiks atklāts nepieradinātās mūzikas festivāls „Skaņu mežs”: muzeja ātrijā amerikāņu laikmetīgās mūzikas interprets R. Endrjū Lī (R. Andrew Lee) izpildīs piecas stundas garo komponista Denisa Džonsona (Dennis Johnson) klavierdarbu “November” (1959.), kas izraisījis diskusijas muzikologu vidū – tā varētu būt bijusi pati pirmā amerikāņu minimālisma kustības kompozīcija, apsteidzot Lamonti Jangu, kurš tiktāl ticis uzskatīts par šī virziena tēvu.
Līdz pat nesenai pagātnei viena no vēsturiski nozīmīgākajām minimālistu kompozīcijām bija praktiski nezināma. Denisa Džonsona skaņdarbs “November” tika sarakstīts 1959.gadā un sākotnēji bija sešas stundas garš. Džonsons sacījis, ka viņš šajā melanholiskajā darbā mēģinājis iedzīvināt ziemas lēno nākšanu. Minimālisma “krustēvs” Lamonte Jangs norādīja, ka šis darbs iedvesmoja viņa hrestomātisko skaņdarbu “The Well-Tuned Piano”, tādā veidā suģestējot, ka šī varētu būt pati pirmā amerikāņu minimālisma kompozīcija. Džonsons pēc 1962. gada pārstāja sacerēt mūziku un pievērsās matemātikai: vienīgais, kas no darba palika, bija 112 minūtes garš koncertieraksts. Desmitgades vēlāk komponists un muzikologs Kails Genns (Kyle Gann) uz šī ieraksta pamata sāka skaņdarba rekonstrukcijas procesu. “November” ir skaists, lēns un introspektīvs darbs, kas būs dzirdams R.Endrjū Lī izpildījumā.
Endrjū Lī šobrīd ir vienīgais pianists, kas izpilda “November”. Lī ir augstu vērtēts minimālisma un laikmetīgās mūzikas interprets: “New York Times” viņa talantu raksturo kā “nemainīgi iespaidīgu”, The Guardian par viņa spēles prasmi raksta – “eleganta un inteliģenta”, savukārt Pitchfork to dēvē par “augstākā līmeņa tehniku”. Pianists sākotnēji fokusējies uz Bēthovena un Rahmaņinova mūziku, taču vēlāk nolēmis savu darbību veltīt mūsdienu mūzikai, konkrētāk minimālismam un kolektīva “Wandelweiser” komponistu daiļradei.
Tā kā pasākuma apmeklējums ir bezmaksas un skaņdarba ilgums ir aptuveni piecas stundas, apmeklētāji ir aicināti pasākumā ierasties jebkurā mirklī, taču, kā norāda R. Endrjū Lī, būtu ieteicams koncertā uzkavēties pietiekami ilgi, lai novērtētu kompozīcijas savdabīgi lēno attīstību, un to vispilnvērtīgāk pieredzēs tie, kas to noklausīsies pilnā garumā.
Dienu pēc koncerta R.Endrjū Lī stāstīs par Denisa Džonsona skaņdarbu minimālisma kontekstā Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā. Sīkāka informācija par tikšanos ar pianistu tiks publiskota internetā, tostarp, “Skaņu meža” mājaslapā. Lekcija tiek rīkota sadarbībā ar novatoriskajai mūzikai un audiovizuālajai mākslai veltīto platformu SHAPE, ko atbalsta Eiropas Savienības programma „Radošā Eiropa”.
Pēc šī bezmaksas koncerta festivāls „Skaņu mežs’2016” 14.-16. oktobrī, kā arī 12. novembrī turpināsies mūzikas namā „Daile” un Daugavpils Marka Rotko mākslas centrā. Tajā citu starpā uzstāsies tādi projekti un mākslinieki kā Autechre, King Midas Sound +Fennesz, Tropic of Cancer, Maikls Finisijs un Čārlzs Geils.
Pasākumu atbalsta fonds Trust for Mutual Understanding, ASV vēstniecība Latvijā, Valsts Kultūrkapitāla fonds un Rīgas dome.

Video:

Share Button

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *