Skaņu mežs izziņo lekciju un meistarklašu programmu

Nepieradinātās mūzikas festivāls „Skaņu mežs’2017” izziņo koncertprogrammai piesaistītas meistarklases un lekcijas, kas 6., 12. un 13. oktobrī noritēs Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā. Tās vadīs brīvās improvizācijas ansambļa AMM pianists un Mortona Feldmana Mūzikas interprets Džons Tilburijs (John Tilbury), skotu „jaunās sarežģītības” komponists Džeimss Dilons (James Dillon), Art Ensemble of Chicago dibinātājs, komponists un improvizētājs Rosko Mičels (Roscoe Mitchell), kā arī brīvās improvizācijas ģitārists Džo Moriss (Joe Morris).

1940. gadā dzimušais Rosko Mičels ir uzskatāms par vienu no nozīmīgākajām figūrām avangarda džezā un par novatoru plašākā eksperimentālās mūzikas kontekstā. Viņš ir viens no agrīnajiem vēsturiski nozīmīgās afro-amerikāņu komponistu-instrumentālistu apvienības AACM dalībniekiem, kā arī Art Ensemble of Chicago – savulaik pasaulē pieprasītākās avangarda džeza grupas – dibinātājs. Būdams viens no atslēgas personībām kustībā, kas „pēckara avangarda” mūzikas kompozīcijas tehnikas apvienoja ar improvizācijas praksēm un džeza mantojumu, Mičels tiek arī augstu vērtēts kā instrumentālists – kritiķis Kriss Kelsijs viņu nodēvējis par „savdabīgu, taču tehniski nevainojamu spēlētāju” un „izcilu solistu”, savukārt izdevums The New York Times viņu nodēvējis par „vadošu afro-amerikāņu komponistu”, kā arī „līderi eksperimentālajā mūzikā”. Rosko Mičels ir multi-instrumentālists, kas specializējas pūšaminstrumentos, proti, basa saksofonā, tenorsaksofonā, alta saksofonā, soprānsaksofonā un flautā, taču cauri savai ilgajai karjerai ierakstos ir spēlējis arī perkusiju, un pat izgudrojis pāris perksuijas instrumentus pats. Mirčels ir arī mūzikas pedagogs, kas šobrīd pasniedz Milsa koledžā Kalifornijā un ir saņēmis balvu no ASV Džeza Pedagogu asociācijas.

Uz Rosko mičela meistarklasi tiek aicināti kā komponisti, tā improvizētāji, instrumentālisti. Mūziķi var ņemt līdzi savus instrumentus.

Džons Tilburijs ir britu laikmetīgās mūzikas interprets, kā arī brīvās improvizācijas ansambļa AMM dalībnieks. 60. gados Tilburijs bija uzticams Korneliusa Kārdjū (Cornelius Cardew) sekotājs un uzstājās Kārdjū iniciētajā Scratch Orchestra. 2008. gadā Tilburijs publicēja kritiķu augstu novērtēto Kārdjū biogrāfiju „A Life Unfinished”. Tilburijs ir izpildījis arī Hovarda Skemptona (Howard Skempton) un Džona Vaita (John White) kompozīcijas, un tiek uzskatīts par vienu no izcilākajiem Mortona Feldmana (Morton Feldman) mūzikas interpretiem pasaulē. Kopš 80. gadiem Tilburijs darbojas arī AMM – AMM – pagājušā gadsimta 60. gados dibinātā britu grupā, kam piedēvē pionieru statusu akadēmiskās mūzikas, minimālisma un ambientās mūzikas ietekmētā elektro-akustiskajā improvizācijā.

Amerikāņu ģitārists Džo Moriss savas karjeras laikā ir ticis dēvēts par „Ornetu Koulmenu Džima Hola izpildījumā” (The Village Voice), „trūkstošo saikni starp Džimiju Hendriksu un Orneta Koulmena tradīciju” (The Guardian) un „vienu no vērienīgākajiem improvizētājiem ASV” (The Wire magazine). Morisa parādīšanās improvizētās mūzikas scēnā uzskatāma par, iespējams, nozīmīgāko notikumu pēc ģitāristu Dereka Beilija, Jūdžina Čedborna un Sonija Šaroka sasniegumiem – Morisa uzreiz atpazīstamā, kontrolētā un savaldīgā, taču blīvā un intensīvā spēlēšanas maniere radās no mūziķa nevēlēšanās atkārtot augstāk minēto meistaru tehniku, kā arī fakta, ka citu instrumentu spēlētāji – piemēram, pianists Seils Teilors vai saksofonists Džimijs Laionss – iestekmējuši viņa spēlēšanu vairāk kā ģitāristi. Lai gan Moriss nav akadēmiski skolots, viņš šobaltdien ir respektēts pedagogs, kas citu starpā pēdējos 15 gadus pasniedz Jaunanglijas konservatorijā Bostonā. 2012. gadā laista klajā Morisa mūzikas teorijai veltītā grāmata Perpetual Frontier, kurā daudz uzmanības pievērsts Sesila Teilora, Orneta Koulmena un Entonija Brekstona pieteiktajām mūzikas organizēšanas sistēmām un to pretstatīšanai Eiropas brīvās improvizācijas tradīcijai.

Skotu komponists Džeimss Dilons ir daudzu simfonisko, kamermūzikas, kora, vokālo un klavierdarbu autors, kura daiļrade bieži tiek piedēvēta tā saucamajai „jaunās sarežģītības” skolai. Dilona kamermūzika nereti ir radīta noteiktiem izpildītājiem un viņš ir uzskatīts par vienu no nozīmīgākajiem komponistiem Lielbritānijā. „Džeimss Dilons ir uzrakstījis daļu no nozīmīgākās britu mūzikas jebkad,” raksta medijs The Guardian.
Dilons ir periodiski studējis mākslu, dizainu, lingvistiku, matemātiku, klavieres, indiešu ritmiku, akustiku un datormūziku, taču kompozīcijā viņš ir autodidakts. Viņš ir pazīstams arī ar asiem viedokļiem par mūziku, tostarp, nepatiku pret tā dēvēto “jauno vienkāršību”.
Par savu ieguldījumu mūzikā Dilons ir saņēmis Hadersfīldas Laikmetīgās mūzikas festivāla balvu, Darmštates Jaunās Mūzikas Vasaras kursu balvu, kā arī četras Karaliskās Filharmonijas biedrības balvas. Pirmo no tām Dilons saņēmis par darbu „Traumwerk”, ko pēc īsas komponista uzrunas festivālā atskaņos vijoļu duets Duo Gelland.
Viņš ir ilgstoši pasniedzis Darmštādē un Minesotas Universitātē.

Apmeklējot šo lekciju, komponisti līdzi var ņemt savu darbu notis – lekcijas beigās būs iespēja saņemt konsultācijas no Džeimsa Dilona.

Meistarklašu un lekciju norišu laiki un telpas:

Džons Tilburijs – 6. oktobris, 14:15-15:15, 319.telpa

Džeimss Dilons – 12. oktobris, 12:30-14:30, 319. telpa

Džo Moriss – 13. oktobris, 15:00 – 16:00, Akmens zāle 328. auditorija

Rosko Mičels – 13. oktobris, 16:30 – 18:00, Akmens zāle 328. auditorija

Festivāla „Skaņu mežs” lekcijas atbalsta VKKF, platforma SHAPE un Eiropas Savienības programma „Radošā Eiropa”. Džo Morisa un Rosko Mičela meistarklases atbalsta arī Trsu for Mutual Understanding.


Share Button

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *