„Skaņu mežā” – drīmpopa māksliniece Grouper

13. oktobrī nepieradinātās mūzikas festivāla „Skaņu mežs” ietvaros mūzikas namā „Daile” uzstāsies amerikāņu mūziķe un videomāksliniece Liza Harisa (Liz Harris) jeb Grouper, kas savā daiļradē apvieno ambientās mūzikas un drīmpopa elementus, radot dziesmas, kas teju izzūd savā sērīgi miglainajā noskaņā.
Liza Harisa ir dzimusi Kalifornijā, taču savu bērnību pavadīja Losandželosā. Harisa uzauga mistiķa Georgija Gurdžijeva ideju ietekmētajā „Ceturtā ceļa” komūnā. Komūna lokāli tika dēvēta par „Grupu” („The Group”), un tas ietekmēja arī Harisas radošā pseidonīma izvēli. Harisa atminas, ka citi komūnas bērni viens otru un pieaugušos dēvēja par „grūperiem” („groupers”), ko varēja uztvert par individualitātes un pavisam neliela dumpinieciskuma žestu komūnas izteikti kontrolētajā vidē. Vēl kāds pamatojums šādai pseidonīma izvēlei ir Harisas vienkāršotais redzējums par pašas mūziku: „Pašos dekonstruētākajos mirkļos mana mūzika bija vienkārši skaņu secība, un es biju tā, kas šīs skaņas sagrupē.”
Jaunākais Grouper ieraksts – aprīļa beigās publicētais albums „Grid of Points” – formāta izpratnē ir visai ekstravagants izteikums, jo ilgst vien 22 minūtes. Mūzikas kritikas portāla Pitchfork apaskatniece Mīgana Gārvija (Meaghan Garvey) uzsver, ka šis ieraksts klausītāju pārceļ uz kādu vēl attālāku un „vēja izspūstāku” vietu kā iepriekšējais, kritiķu īpaši uzslavētais Grouper albums „Ruins”. „Grid of Points” tika ierakstīts pusotras nedēļas laikā, esot mākslinieciskā rezidencē Vaiomingā. Radošo procesu pārtrauca pēkšņa saslimšana, ko Harisa uztvēra kā zīmi, ka, neskatoties uz materiāla skopo daudzumu (vai tieši pateicoties tam), albums ir pabeigts. Gārvija savā recenzijā arī uzsver, ka Harisas vokāls šajā albumā ir „tik debešķīgs kā vēl nekad”, taču arī vēl „tālāks” kā iepriekš, slēpjoties aiz miglainas neskaidrības; viņa piebilst, ka Harisa brīžiem „dzied vārdus, kas pat nav īsti vārdi, paliekot robežjoslā starp nopūtu un vaidu”.
Amerikāņu eksperimentālās mūzikas medijs Tiny Mix Tapes savukārt uzsver Grouper mūzikas emocionālo ambivalenci: „Pamēģiniet iemigt, klausoties šo mūziku. Tiešām pamēģiniet. Tas, kas sākotnēji šķiet maigs un aijājošs, nemanot kļūst nemierīgs un spocīgs. Tieši tas šo mūziku padara tik sasodīti labu.”
Aprīļa sākumā jau minētais medijs Pitchfork publicēja sarakstu ar 30 visu laiku labākajiem drīmpopa albumiem – Grouper tajā iekļuva ar veseliem diviem ierakstiem: 2014. gada „Ruins” un 2008. gada „Dragging a Dead Deer Up a Hill”.
2014. gadā žurnāls The Wire Magazine iekļāva Grouper albumu „Ruins” 50 gada labāko ierakstu sarakstā, un portāls Pitchfork to iekļāva gada labāko albumu desmitniekā.
Grouper ir sadarbojusies ar basu mūzikas producentu The Bug, eksperimentālā roka grupu Xiu Xiu, kā arī ambientās mūzikas komponistiem Lorensu Inglišu (Lawrence English) un Džefri Kantū-Ledezma (Jefre Cantu-Ledesma). Viņas ievērojamākos albumus ir publicējusi izdevniecība Kranky.
Grouper jau reizi ir uzstājusies Rīgā – 2012. gadā viņa sniedza audiovizuālu priekšnesumu Anglikāņu baznīcā, taču šī uzstāšanās notika Harisas projekta „Violet Replacement” prezentācijas ietvaros, proti, viņa koncertā spēlēja skaņu cilpās balstītu ambiento mūziku bez vokāliem. „Skaņu mežā’2018” Harisas uzstāšanās savukārt sastāvēs kā no gārākām instrumentālām atkāpēm, tā no dziesmām.
2018. gadā „Skaņu mežs” notiek 16. reizi. Centrālie festivāla koncertvakari noritēs 12. un 13. Oktobrī mūzikas namā „Daile”. Festivāla mūziķi tiks izziņoti tuvāko mēnešu laikā.
Biļetes uz festivālu iespējams iegādāties Biļešu Servisa kasēs, kā arī www.bilesuserviss.lv. Abonements uz divām festivāla dienām pagaidām maksā 20 EUR un ir nopērkams tikai iepriekšpārdošanā, savukārt biļešu sākotnējās cenas uz koncertvakariem iepriekšpārdošanā ir šādas: 12. oktobris – 15 EUR, 13. oktobris – 15 EUR.

Festivālu „Skaņu mežs” atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds, Rīgas Dome, Kultūras ministrija un fonds Trust for Mutual Understanding. Festivāla komerciālie atbalstītāji ir iRobot, Red Bull Music Academy un Valmiermuižas alus. „Skaņu mežs” ir dalībnieks Eiropas eksperimentālās mūzikas festivālu platformā SHAPE (Sound, Heterogenous Art and Performance in Europe), ko atbalsta ES programma „Radošā Eiropa”, un starptautiskajā tīmeklī ICAS (International Cities of Advanced Sound).

Video:



https://www.youtube.com/watch?v=6U2mO2Yspsc

Share Button