Otrs no koncertu cikla “1-2 cauri!” pasākumiem norisinājās 27. novembrī Rīgā, Spīķeros, tiesa gan, šoreiz Maskavas ielā 6. Jāteic, ka telpas šajā spīķerī ir plašākas un manuprāt arī ar patīkamāku atmosfēru. Tiesa, par telpas akustiskajām kvalitātēm tik atzinīgus vārdus nevarētu teikt. Tāpat par koncerta “laicīgo” sākumu nebūtu nekas pozitīvs sakāms – aizkavēšanās par veselām četrdesmitpiecām minūtēm! Tomēr gaidīt bija vērts, jo, atšķirībā no “Magik Markers”, “Efterklang” uzstāšanās bija lieliska. Jāpiemin grupas dalībnieku īpatnējie tērpi – puišiem kājās bija ļoti izteiktas “retūzenes” (vienīgā meitene ansamblī pieturējās pie tradicionālāka apģērba). Bez pamatsastāva, šoreiz piedalījās tikai divi pastāvīgie viesmūziķi – vijolnieks un pianiste, taču arī šādi skanējums bija piesātināts un pilnīgs. Jau iepriekš, gatavojoties “Efterklang” apmeklējumam, cītīgi klausījos viņu albumus un mani nepameta associācijas ar īslandiešu postroka ansambli “Sigur Ros”, kaut arī līdzība vairāk meklējama radītajā atmosfērā, mazāk konkrētajā skanējumā. Pirmkārt, “Efterklang” uzstāšanos raksturoja lielais perkusīvo instrumentu skaits – pat spīķera sienas tikai “apdauzītas”, turklāt ritmi bija diezgan kompleksi, jo katrs dalībnieks veidoja savu ritmisko zīmējumu. Otrkārt, visai liels uzsvars tika likts uz kopdziedāšanu, izdziedot ne tikai tekstu tradicionālā izpratnē, bet arī dažādas nekonkrētas skaņas. Uzstāšanās tika papildināta ar vadošā vokālista stāstu par dažādiem kurioziem, ko “Efterklang” piedzīvojuši Latvijā – piemēram, kā grupas autobusiņu apturējusi policija. Koncerta beigās publika nerimās un ansamblim nācās atgriezties uz skatuves vēlreiz. Noslēgumā “Efterklang” nodemonstrēja īstenu bēru gājienu Balkānu reģiona tradīcijās – grupa uzkāpa otrajā stāvā (pasākumā telpā ir tāds kā balkons, kurā var nokļūt, kāpjot pa kāpnēm gan no zāles puses, gan no vestibila puses) un izmantojot savas balsis, trompeti, flautu un sitamos instrumentus (tai skaitā balkona dzelzs margas), sniedza sirsnīgas, ja tā var teikt, bēru procesijas paraugu.
Pēc “Efterklang” ar diskotēku uzstājās Dj KSPRS (mākslinieks Kaspars Groševs), kurš spēlēja visai dejojamu un ritmisku elektronisko mūziku, kaut jāsaka, ka publika tomēr bij atnākusi baudīt tieši koncertu un lielakā daļa pēc “Efterklang” diemžēl devās prom.
Oskars Herliņš, 01.12.2008