aTelecine
…And Six Dark Hours Pass
[Dais Records; 2010]
„Sasha Grey” (īstajā vārdā Marina Ann Hantzis) ir 1988. gada 14. martā dzimusī intelektuālā pornoaktrise no Kalifornijas, kura savā profesionālajā darbībā ir kreatīvi ekstrēma, porno biznesu neizmantojot kā tīri merkantilu padarīšanu, bet gan kā stingri reflektētu pašizpausmi. Saša sevi dēvē par eksistenciālisti un sinefīli. Kultūras sfērā cita starpā tēlojusi galveno lomu Stīvena Soderberga pērnā gada filmā „The Girlfriend Experience” un ir dzirdama „Current 93” pērnā gada albuma „Aleph At Hallucinatory Mountain” pēdējā gabalā „As Real As Rainbows”. Mūziku ierakstījusi jau kopš 15 gadiem, liela „Throbbing Gristle” fane un sava pseidonīma pirmo daļu aizguvusi no vācu industrial grupas „KMFDM” līdera Sascha Konietzko, bet otro – no Oskara Vailda grāmatas „Doriana Greja ģīmetne”, reprezentējot Greja seksualitāti.
2008. gadā aizsāktais projekts „aTelecine” sākotnēji bijis kā duets ar Pablo St. Francis, bet nu jau pāraudzis kvartetā, iekļaujot arī dzejnieku Anthony Djuan un Sašas līgavaini, filmdari Ian Cinnamon. „aTelecine” šķiet pauž savu dziļo mīlestību pret post-punk / industrial mūziku, izmantojot lentas, sintezatorus, ģitāru un citas lietas – to visu visnotaļ netīrā un putekļainā lo-fi estētikā. Projekta nosaukums ir par pārnesumu no viena medija citā – telecine arī ir apzīmējums procesam un aprīkojumam, pārceļot kustīgu attēlu video formātā. Konceptuāli, viņuprāt, skaņas izvēlas viņus, tās dara to, ko cilvēkam vajadzētu darīt – tikai skaniski. Skaņas penetrē un uzlauž idejas kā sviestmaizes, izskaužot racionalitāti.
Pirmais izdotais materiāls bijis pagājušogad – 300 gabalu metiena 10 minūšu septiņcollu vinils „aVigillant Carpark” uz Bruklinas Pendu Sound Recordings leibla, kas izdevis arī šīgada 14. maija „Skaņu meža” viesus „Talibam!” viņu imponējošākajā free jazz periodā 2007. gadā. Pilnmetrāžas plati „…And Six Dark Hours Pass” 500 kopiju tirāžā šovasar izdevis Dais Records, kas izdevis arī tādas formācijas kā „Psychic TV” un pērnā gada Genesis Breyer P-Orridge un Tony Conrad kopdarbu „Taking Issue”. Un nupat kā 2. novembrī izdots 500 vinilu un 23 kasešu kopijās limitēts materiāls „A Cassette Tape Culture” uz tā paša Pendu Sound Recordings.
Pirmais, minūtīgais „…And Six Dark Hours Pass” gabals „…Night November” ir kā vējains uzbangojums. Ļoti labs intro. Otrais gabals „Puget” vienīgais visā ierakstā ar tik izteiktu ritmu – deviņas minūtes ar nemainīgu, iestrēgušu, uzplēsti vaidošu cilpu ar periodiski pienākošām sub-ambiencēm, uz beigām savijoties ar čukstveida balsīm. Trešā, visgarākā (12:01) „Sky Then Trees Then Birds Then Nothing” ir mainīgu etapu dark ambient kompozīcija – tumša, bet reizē gaisīga. Un līdz ar to arī ieraksts sāk kļūt ievelkošs. Abi septiņminūtīgie, ceturtais (otrās puses pirmais) gabals „Very Small Friends” un piektais „Armour (Cut)”, turpinās uz similāra viļņa, ar duļķainu, repetatīvu skaņu mutuļojošanos un balsu mirāžām uzdzenot dulnu atmosfēru un patiešām atgādinot „Throbbing Gristle” reiboni. Bet pēdējā piecminūte „Six Pass” izskan kā atvadu kapa dziesma ar sintētiskām klavierskaņām ar plates skrapšķiem.
„aTelecine” diemžēl vēl neuzstājas tā, ka atliek vien pagaidām to baudīt kā tīri audiālu raritāti. Bet skaidrs arī, ka bez Sašas šis projekts galīgi nebūtu nekas ekskluzīvs, bet gan vienkārši parasts underground mājas ieraksts. Turklāt prasītos arī daudz lielāks Sašas izcēlums vai pat viņas solo akts. Bet nu līdz tam sagaidām viņas noveli „Neü Sex” tūlīt 30. novembrī.
Rihards Bražinskis
http://www.myspace.com/atelecine