Tuvojas notikums, kas jau deviņus gadus Latvijā nes svaigākās un interesantākās vēsmas popmūzikā – nepieradinātās mūzikas un filmu mākslas festivāls Skaņu mežs. Šogad tas notiks 16. un 17.septembrī. Drīzumā tiks izziņota pilna festivāla programma, biļešu pārdošana un norises vieta, kas, kā allaž, būs Rīgā. Piektdien, 16.septembrī, akcents būs uz ritmisko un deju mūziku, bet sestdien, 17.septembrī būs klausāmi koncerti klasiskā izpratnē.
Īpašs uzsvars šogad būs uz jaunajiem mūziķiem no Austrumeiropas un Centrāleiropas, jo šie reģioni ir pakāpeniski izaudzinājuši starptautiskas klases mūzikas novatorus. Citu starpā, uzstāsies tādi mūziķi kā Natālija Beridze, pazīstama arī kā TBA (Gruzija) un Mujuice (Krievija). Protams, netiks aizmirsti arī rietumnieki – koncertēs, piemēram, vokālais un perkusiju duets Wildbirds & Peacedrums, kas 2007.gadā tika atzīts par labāko džeza projektu Zviedrijā, un stilistiski vienreizējais Londonas duets Hype Williams. Šie mūziķi ir īsumā aprakstīti šajā relīzē.
Savukārt oktobrī Rīgā notiks starptautiska skaņu mākslas izstāde Resonance Rīga, kurā tiks prezentēti četru pazīstamu mākslinieku jaundarbi. Viens no darbiem būs šim projektam speciāli veidotais starptautisku atzinību gūstošās latviešu mākslinieces Evelīnas Deičmanes darbs. Tas tapis skaņu mākslas rezidencē Berlīnē, kuru pēc Skaņu meža rekomendācijas nodrošināja skaņu mākslas tīmeklis Resonance.
Skaņu mežs ir dalībnieks Eiropas eksperimentālās mūzikas festivālu asociācijā European Cities of Advanced Sound. Šo tīklu atbalsta Eiropas Savienības programma Kultūra 2007-2013.
Te īss ieskats augšminēto mūziķu daiļradē un vizuālajā tēlā:
Wildbirds & Peacedrums. Foto: Hanss Olofs Johansons
Wildbirds& Peacedrums ir zviedru laikmetīgā džeza duets, kas sastāv no Mariamas Valentīnas un viņas vīra Andreasa Verlīna. Pāris satikās augstskolā, studējot mūzikas improvizāciju. “Ierakstā viņu mūzika var skanēt manierīgi un smalki kā viņu dziesmu nosaukumi, taču dzīvajā sniegumā duets iegūst dzīvniecisku intensitāti”, raksta laikraksts The Guardian.
Hype Williams. Publicitātes foto
Duets Hype Williams, kas sastāv no brita Dīna Blanta un igaunietes Ingas Kopelandas, ir viena no interesantākajām un apspriestākajām parādībām jaunajā mūzikā. Emuāru vietnē http://nofearofpop.blogspot.com par to rakstīts: “Gana atkārtot, ka Hype Williams ir “mīklaini” (Dummy), “noslēpumaini” (Pols Lesters, Guardian), “nebēdnīgi” (Fact) un “piesārņoti un piedauzīgi” (Pinglewood). Pievērsīsimies mūzikai. Nesenā intervijā, žurnālistus Džozefs Stanards no žurnāla The Wire ir raksturojis viņus kā “iesvīdušus, elegantus un seksīgus nedaudz netīrā un kompromitējošā stilā – kā nepabeigtu dzimumaktu”. Tas arī lielākā vai mazākā mērā ir viss, kas nepieciešams, lai saprastu šī dueta fenomenu. Atmetot visas viņu acīmredzamās līdzības ar amerikāņu hypnagogic kustību mūzikā, Hype Williams lo-fi un izteikti eklektiskais piegājiens mūsdienu popmūzikai ir vienreizējs un starp lieliskākajiem pienesumiem mūzikai pēdējā laikā.”
Natalia Beridze aka TBA. Publicitātes foto
Viens no izteiksmīgākajiem vokāla un elektroniskās mūzikas apvienojumiem pieder gruzīnu māksliniecei Natālijai Beridzei aka TBA, kas uzstāsies Skaņu mežā Austrumeiropas mūziķu prezentāciju ietvaros. Beridze ir studējusi politiskās zinātnes un mediju zinātnes un ir gruzīnu mākslinieku kolektīva Goslab dalībniece. Pastrādājusi vizuālajos medijos, taisot īsfilmas un mūzikas video, viņa drīz saprata, ka viņas aicinājums ir mūzika. Beridze ātri apguva elektroniskās mūzikas pamatus un 2002.gadā saņēma piedāvājumu izdot ierakstu Berlīnē bāzētājā WMF Records. Daudzviet pasaulē viņa ir uzstājusies ar pseidonīmu TBA. Beridze ir izdevusi 7 pilnformāta albumus Ķelnes izdevniecībā max.Ernst, kā arī atsevišķus ierakstus izdevniecībās Monika Records, Collette un ChainoMusic, ko vada komponists Riuči Sakomoto.
Mujuice. Publicitātes foto
Mujuice ir pseidonīms maskavietim Romam Ļitvinovam, šībrīža aktuālākajam krievu elektroniskās mūzikas autoram. Vienlaicīgi viņš ir profesionāls grafiskais dizaineris. Par mūziku viņš sāka interesēties agrā bērnībā, komponējot īsus klavierdarbus. Pusaudžu gados viņš pievienojās ģitāristu grupai un drīz arī sāka savus eksperimentus ar elektroniku. Pakāpeniski no grupas mākslinieka Ļitvinovs pārtapa par elektronikas solistu. Viņa pirmie darbi bija ar sempliem un viņš joprojām dod priekšroku tiem, nevis digitālajai skaņu sintēzei. Ļitvinovs noraida, ka ir tīrs elektronikas mūziķis un uzskata, ka vajadzības gadījumā ir jāizmanto visi pieejamie resursi. Viņš izmanto savu mediju, lai lauztu digitālās kompozīcijas stereotipus, eklektiski aizņemoties no akustiskā džeza, pseidosimfoniskas mūzikas un tādiem eksperimentālās mūzikas paņēmieniem kā mikrosemplēšanas, signāla kropļojumiem un clicks’n’cuts.