Skaņu Mežā’2012 – Pēters Brocmans un Matss Gustavsons

Festivāla Skaņu Mežs’2012 koncertvakarā, kas 11. oktobrī noritēs koncertzālē/kino mājā Splendid Palace, uzstāsies brīvās improvizācijas un frīdžeza lauka virtuozi Matss Gustavsons (Mats Gustafsson) un Pēters Brocmans (Peter Brotzmann), kas klausītājiem piedāvās alternatīvu, mežonīgu un trokšņainu, bet tajā pašā laikā vitālu un skaistu perspektīvu uz improvizāciju un džezu. Koncertu atbalsta Gētes institūts Latvijā.

Eiropas brīvās improvizācijas scēnas meistarus Pēteru Brocmanu un Matsu Gustavsonu apvieno ļoti savdabīgs skanējums, kurā melodiskas un liriski noskaņotas spontānas kompozīcijas tiek veidotas uz skarbi trokšņainu un delīrisku improvizāciju pamata. Viens no Vācijas slavenākajiem saksofonistiem, Pēters Brocmans, ir plaši pazīstams kā viens no agresīvākajiem improvizētājiem un vienlaikus liriskākā toņa īpašniekiem tradīcijā, kas cēlusies no Albertam Aileram radniecīgas estētikas, savukārt zviedru multi-instrumentālists Matss Gustavsons, ir labi zināms ar saviem ansambļiem The Thing un AALY Trio, kā arī inovatīvām paralēlēm starp frīdžezu un mūsdienu roku, ko viņš velk savā mūzikā, tostarp sadarbībās ar tādām rokgrupām kā Sonic Youth un eksperimentiem ar elektroniskās mūzikas elementiem, kā arī sarežģītajās improvizācijās. Šo vīru mūzika sevī apvieno visas spilgtākās mūsdienu frīdžeza īpašības: raupju, agresīvu skanējumu, cieņas apliecinājumus džeza klasiķiem un senākām mūzikas tradīcijām, tehnisku virtuozitāti un īpašu izpratni par spontānu skaistumu mūzikā.

Interesants fakts par Pēteru Brocmanu: kad kādas lekcijas laikā vaicāts, lai nosauc mūziķus, kas viņu iedvesmo, bijušais ASV prezidents Bils Klintons kā vienu no diviem minēja tieši šo draudīgā paskata vācu džentlmeni un mākslinieku, pielietodams epitetu ‘’dižens’’. Un, ņemot vērā vairākas šī vārda izpratnes, neviena no tām attiecībā uz Brocmanu nešķiet neatbilstoša: jau kopš sešdesmitajiem gadiem, vadot dažādus muzikālus grupējumus ar kolēģiem no visas pasaules un regulāri papildinot diskogrāfiju, kas sniedzas nu jau pāri septiņdesmit mūzikas ierakstiem, viņš rada mūziku ar visaptverošu un dārdoši smagu skanējumu, kas, kā savulaik izteicies kāds kritiķis, izraisa vienlaicīgi gan paniku, gan dzīvesprieku. Viņš ir ietekmējies gan no frīdžeza novatoru Orneta Koulmena un Alberta Ailera darbiem un idejām, gan no tādu 20. gs. stūrakmeņa komponistu daiļrades kā Karlheincs Štokhauzens un Džons Keidžs.

Matss Gustavsons savā daiļradē specializējas divās misijās, un pirmā no tām ir dziļāk izpētīt un izvērst džeza klasiķu mantojumu un frīdžeza aizsācēju ‘’uguns mūzikas’’ konceptu, brīžiem caur kultūrzīmēm vai sadarbībām savienojot tos ar mūsdienu trokšņu mūzikas un modernā roka pasaulēm, savukārt otrā ir līdz teju akadēmiskās mūzikas pasaulei raksturīgam perfekcionismam attīstīt jaunas perspektīvas un pielietojumus netradicionālām saksofona spēles tehnikām. Par panākumiem šajos laukos liecina gan viņa ieraksti kopā ar pasaulesslaveno džeza trio The Thing, kuros oriģinālas kompozīcijas mijas ar negaidītām mūsdienu rokmūzikas dziesmu instrumentālām kaverversijām, gan viņa neskaitāmie blakusprojekti, kas ietver gan sadarbības ar dalībniekiem no Jazkamer, japāņu noiza leģendu Merzbow, indīroka grupu Cato Salsa Experience vai Džimu O’Rurku un citiem kolēģiem no grupas Sonic Youth. Gustavsona svaigākais solo ieraksts ir ‘’Bengt’’, leiblā Utech Records izdota plate, kurā Gustavsons ir divu ilgu solo improvizāciju laikā spējis radīt muzikālus komentārus par teju katru no mūsdienu aktuālajām saksofona spēles netradicionālajām tehnikām (extended techniques).

Jāpiebilst, ka gada sākumā dažos medijos tikusi izplatīta ziņa, ka Rīgā ar abiem saksofonistiem kopā uzstāsies dzīvs džeza klasiķis – dāņu saksofonists Džons Čikai, kas ir pazīstams kā leģendāro New York Art Quartet un New York Contemporary Five dalībnieks, taču diemžēl, būdams jau septiņdesmit sešus gadus vecs, Čikai kungs pirms neilga laika piedzīvoja insultu, no kuras vēl joprojām nav spējis pilnībā atkopties, tādēļ veselības apsvērumu dēļ nespēs ierasties uz šo priekšnesumu.

Skaņu mežs ir dalībnieks Eiropas eksperimentālās mūzikas festivālu asociācijā European Cities of Advanced Sound. Šo tīklu atbalsta Eiropas Savienības programma Kultūra 2007-2013 un LR Kultūras ministrija. Festivāla galvenais komerciālais sponsors ir iRobot.

Biļetes uz Skaņu Mežu nopērkamas Biļešu servisā – www.bilesuserviss.lv. Trīs dienu abonements maksā 16 latus, atsevišķa vienas dienas biļete – 10 latus.

Share Button

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *