10. oktobrī, 19:00 Splendid Palace notiks nepieradinātās mūzikas festivāla Skaņu Mežs’2013 pirmais koncertvakars, kas veltīts frīdžezam, ekstrēmajai datormūzikai, eklektiskam nu-jazz, digitālam minimālismam un citiem žanriem. Koncertvakars savā programmā ietvers šādus mūzikas projektus: Jaga Jazzist, KTL, Stephan Mathieu, Phill Niblock, William Hooker with Edgars Rubenis & Liudas Mockūnas, Nate Young’s ‘’In The Shadow of Death’’.
Uzstāšanās laiki: 19:00 Jan-Peter E.R. Sonntag 19:40 Hooker, Mockūnas, Rubenis 20:50 KTL 21:40 Phill Niblock 22:20 Stephan Mathieu 23:20 Jaga Jazzist 00:30 Nate YoungKad pērn Rīgā viesojās vācu saksofonists Pēters Brocmans, viņš raksturoja savas muzikālās preferences, sakot, ka viņam patīk mūzika, kas ‘’nāk no plašas ainavas’’. Šī frāze samērā labi apraksta festivāla pirmā koncertvakara programmu – tā ir veidota no mūzikas, kas tiecas uz plašu un emocionāli piesātinātu skaņu, neatkarīgi no tā, kādus līdzekļus izmanto tās radīšanai. Sākot ar Viljama Hukera telpu pārņemošajiem enerģijas sprakšķiem, kas pāraug visu pārcilājošā viesulī, turpinot ar Stefana Matjē vientuļajiem viļņiem cauri izplatījumam un nobeidzot ar KTL barokālo nelaimi vēstošo trauksmes signālu vai Jaga Jazzist lielformāta muzikāli eklektisko svinēšanu, šie ir mūsdienīgi skanējumi, kas savā ainaviskumā plešas viņpus slēgtām telpām un aicina arī klausītāju ieiet šajā ainavā.
Jaga Jazzist ir 1994. gadā dibināts desmit mūziķu kolektīvs no Norvēģijas, kuru slavas stunda nāca, kad radiostacija BBC nosauca viņu debijas albumu ‘’A Livingroom Hush’’ par labāko 2002. gada džeza ierakstu. Lai gan apvienības mūziku mēdz iedalīt pie skandināvu nu-jazz viļņa, patiesībā džezs ir tikai neliela daļa no Jaga Jazzist ģenētiskā koda: grupas skanējums drosmīgi skrien cauri gan laikmetīgās mūzikas perspektīvām un uzsvariem uz elektroniskiem elementiem, gan post-rokam, avangarda popam, Frenka Zapas stila nenosakāma žanra eksperimentiem un virknei citu režīmu un ietekmju, šajā eklektiskajā jūklī ne uz brīdi nezaudējot mērķtiecīgu skanējumu un spēju radīt dinamiskas un vērienīgas skaņu ainavas. 2013. gadā grupa pēc trīs gadu pauzes atgriezās pie klausītājiem ar koncertierakstu ‘’Live with Britten Sinfonia’’, kurā apvienības veiksmīgākās kompozīcijas tikušas prezentētas orķestrētās versijās – uz skatuves koncerta laikā atradās 35 mūziķi. Interneta žurnāls PopMatters par grupu raksta šādi: ‘’Taures, taustiņinstrumenti, ģitāras un bungas izspēlē satriecošu ainu, kurā džezs mijas ar roku un elektroniku. Jaga Jazzist jau ir nostiprinājuši sev reputāciju kā viena no grupām, kam tas padodas vislabāk, un ir padarījuši sevi pazīstamus kā šī jaunā stila radītājus.’’
Viljams Hukers (William Hooker) ir uzskatāms par virtuozu bundzinieku avangarda džeza pasaulē, taču ir populārs ar savu muzikālo iztēli, kas plešas pāri žanru robežām; viņš ir spēlējis improvizētu mūziku gan ar Viljamu Parkeru, Kristianu Mārkleju un Sabiru Matīnu, gan ar deju mūzikas un rokmūzikas pasaules pārstāvjiem, kā, piemēram, Sonic Youth dalībniekiem un DJ Olive. Viņa muzikālais rokraksts ir viegli atpazīstams – to raksturo stipri, precīzi sitieni, kas allaž viļņojas apkārt konkrētam ritmam, taču nekad tam pilnībā neļaujas, radot spirdzinošu un intensīvu skaņu vētras mutuli. Rīgā bundzinieks spēlēs ar īpaši Skaņu Mežam sagatavotu trio, kurā ietilpst arī lietuviešu saksofonists un izdevniecības NoBusiness Records līdzdibinātājs Liudas Mockunas, kā arī latviešu ģitārists un grupas Mona De Bo līderis Edgars Rubenis.
Ļuds Mockūns (Liudas Mockūnas) ir viena no vitālākajām personībām lietuviešu improvizētās mūzikas scēnā, un viņš ir spēlējis kopā ar tādām šī žanra autoritātēm kā Matss Gustavsons (Mats Gustafsson) un Berijs Gajs (Barry Guy). Savos priekšnesumos viņš spēlē soprānsaksofonu, bartionsaksofonu un citus instrumentus.
Kopš 2010. gada vasaras Edgars Rubenis, kas pazīstams kā grupas Mona de Bo ģitārists, darbojas arī kā solomākslinieks. Rubenis savā mūzikā galvenokārt pievēršas atsevišķu skaņu attiecībām, nevis to harmoniskajām un melodiskajām secībām.
KTL (Kindertotenlieder) ir duets, kurā ietilpst ietekmīgs elektroniskās mūzikas izdevējs un digitālās mūzikas komponists Pīters Rēbergs un eksperimentālā metāla novators, grupas Sunn 0))) dibinātājs Stīvens O’Mellijs. Viņu mūzikas laika gaitā (apvienība jau izdevusi piecus pilnmetrāžas albumus) dažādās proporcijās nepieradināti un neparedzami dzīvā dimensija sadzīvojusi ar elektroniski kontrolēto un precīzo, ar katru nākamo grupas daiļrades periodu piedāvājot jaunus risinājumus šādai starp-mediju un starp-žanru mūzikas eksistencei. Sākotnēji duets tika izveidots, lai radītu skaņu celiņu režisores un Žizelas Vjenas un rakstnieka Denisa Kūpera laikmetīgās dejas uzvedumam ar tādu pašu nosaukumu – Kindertotenlieder (lat. – dziesmas par bērnu nāvi), kas ir atsauce uz Gustava Mālera dziesmu ciklu ar tādu pašu nosaukumu. Lai gan dueta sadarbība ir iesniegusies krietni tālāk par šī uzveduma realizāciju, tās skanējums vēl aizvien nes sevī melodramatiskas un visaptverošas nelaimes sajūtu, kurai grūti pretoties.
Amerikāņu apvienību Wolf Eyes Henrijs Rolinss kādā publikācijā nosaucis par slavenāko trokšņmūzikas grupu visā pasaulē. Un, kamēr tās uzticamākie klausītāj palēnām pierod pie jaunieviestās mēreno triecienu stratēģijas grupas mūzikā, tie, kas sekojuši grupas līdzdibinātāja (Nate Young) solo daiļradei, pie šādas pieejas ir pieraduši jau sen: ar savu albumu ciklu ‘’Regression’’ Jangs savu pilnasinīgas agresijas trokšņu mūziku ir pārvērtis par tirpas uzdzenošu nostaļģiskas un duļķaini tumšas pasaules ainavu sēriju, kas vairāk atgādina smalki pārdomātu skaņu celiņu kādai klasiskai šausmu filmai, nevis muzikālās disciplīnas noraidoša noizera improvizācijām (cikla otrais albums ‘’Stay Asleep’’ pat kļuva par interneta veikala boomkat.com pirktāko 2011. gada ierakstu). Savam vienpadsmitajam izlaidumam Skaņu Mežs ir pasūtījis īpašu darbu Neitam Jangam – uzrakstīt jaunu skaņu celiņu leģendārajai latviešu filmai ‘’Nāves ēnā’’ pēc Rūdolfa Blaumaņa noveles motīviem, kas vēsta par zvejnieku grupiņu, kuru atlūzis ledus gabals nes arvien tālāk jūrā. Radīto mūziku Jangs festivālā atskaņos oriģinālās filmas fragmentu pavadījumā, ar savu ēnu un čukstu muzikālo valodu vēlreiz pārstāstot vienu no eksistenciāli izmisīgākajiem sižetiem latviešu literatūrā.
Multidisciplinārais mākslinieks Jans Pēters E. R. Zontāgs (Jan-Peter E. R. Sonntag) dažādās universitātēs ir studējis instrumentālo mūziku, jauno mediju mākslas teoriju un vēsturi, mūzikas teoriju un vēsturi, kompozīciju, kā arī kognitīvās zinātnes. Ir piedalījies arī meistarklasēs ar Džonu Keidžu un Alvinu Lusjē. Rīgā viņš prezentēs savu jauno darbu “Pacific Nocturne’’, ko viņš raksturo kā “audiovizuālu kompozīciju diviem sienāžiem, pa Sansetas bulvāri braucošiem motocikliem, pār līci lidojošām lidmašīnām un kinoteātra Villa Aurora ērģelēm un Ferisa panorāmas ritenim saulrieta laikā.”
CTM un Skaņu Mežs piedāvā: CTM.14 – DIS CONTINUITY Ievads ar Stefanu Matjē (Stephan Mathieu) un Filu Nibloku (Phill Niblock)
Ilggadējie sadarbības partneri – Berlīnes nepieradinātās mūzikas festivāls CTM un Skaņu Mežs – 10. oktobra koncertvakara ietvaros piedāvā pirmo ieskatu festivāla CTM projektā DIS CONTINUITY, kas tiecas iezīmēt vēsturiskus eksperimentus, atklājumus un kustības mūzikā, kā arī atainot to radītu ietekmju plūsmu mūsdienās.Šajā projekta ievadā slavenais 20. gs. minimālisma komponists Fils Nibloks uzstāsies uz vienas skatuves ar jaunākas paaudzes digitālā minimālisma mākslinieku Stefanu Matjē, kurš savā radošajā darbībā ir nesis tālāk Nibloka estētiskos un tehniskos principus. Stefans Matjē uzstāsies, prezentējot savu jauno albumu ‘’The Falling Rocket’’, savukārt Nibloka concerts notiks paša mūziķa radīto minimālistisko dokumentālo filmu pavadījumā.
Šī programma kalpos arī par ieskatu nākamgad gaidāmajā festivāla CTM 15. izlaidumā, kas no 24. janvāra līdz 2. februārim noritēs Berlīnē. Šī festivāla izlaiduma nosaukums būs DIS CONTINUITY; līdzīgi kā augstāk minētais projekts, tas pētīs ideju un zināšanu pēctecību avangarda mūzikā.
(Phill Niblock) ir viens no nedaudzajiem vēl dzīvajiem vecās paaudzes minimālisma komponistiem. Viņa mūzika ir kā ģeoloģiska kustība; mikrotonālas kompozīcijas bez ritma vai melodijas – minimālisma mūzika vispilnvērtīgākajā šī jēdziena izpratnē. Nibloks ir uzskatāms ne tikai par vienu no interesantākajiem mūsu laika komponistiem, bet arī par organizatoriski vitālu personību Ņujorkas radošās pasaules dzīvē: savu apjomīgo dzīvokli viņš ir pārvērtis par savas organizācijas Experimental Intermedia studiju, kurā regulāri rīko kā jaunu, tā jau pazīstamu mūziķu un mākslinieku pasākumus.
Stefans Matjē (Stephan Mathieu) ir paštrenēts komponists un mūzikas izpildītājs, kas vislabāk pazīstams par saviem digitālā minimālisma mūzikas ierakstiem, it īpaši albumu Radioland, kas 2008. gadā vairākos pasaules medijos tika nosaukts par gada labāko elektroniskās mūzikas albumu. Viņa mūzika tiek dēvēta par abstraktā ekspresionisma ekvivalentu skaņā, tiekot salīdzinātai ar Marka Rotko un Bārneta Ņūmena darbiem.
Biļetes uz koncertvakaru var iegādāties ‘’Biļešu Servisa’’ kasēs vai arī www.bilesuserviss.lv. Iepriekšpārdošanā tās maksā 10 Ls, taču pie ieejas Splendid Palace – 15 Ls. Ir iespējams iegādāties arī izdevīgu trīs dienu abonementu uz festivālu, kas maksā 17 Ls.
Koncertu atbalsta iRobot, Red Bull Music Academy, Valsts Kultūrkapitāla fonds, Rīgas dome un Eiropas programma ‘’Kultūra’’.