Nepieradinātās mūzikas festivāls „Skaņu mežs’2018” izziņo meistarklašu programmu – 4., 11. un 12. oktobrī lekcijas, meistarklases un publiskas intervijas sniegs franču komponists, viens no spektrālisma radītājiem Tristans Miraijs (Tristan Murail), „Grammy” balvai nominētais mikrotonālās mūzikas altists Mets Maneri (Mat Maneri), kā arī ambientās mūzikas klasiķis Viljams Basinskis (William Basinski). Visi minētie pasākumi noritēs Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā (Krišjāņa Barona ielā 1). Apmeklējums – bezmaksas.
Franču komponists Tristans Miraijs ir dzimis 1947. gadā dzejnieka un žurnālistes ģimenē. Līdzās Žerāram Grizē viņš tiek uzskatīts par vienu no nozīmīgākajiem cilvēkiem spektrālisma tapšanā. Spektrālisms ir pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados radusies kompozīcijas tehnika – attiecīgi tai, kompozicionāli lēmumi tiem pieņemti, vadoties pēc ar datortehnikas palīdzību veiktas skaņu spektra analīzes (sonogrāfiskiem atveidojumiem un matemātiskas analīzes). Pats Miraijs gan noliedz, ka spektrālisms būtu muzikāla kustība: „Nav tādas lietas kā spektrāla mūzika. Ir spektrālisma metodes un spektrālisma tehnikas, taču jūs ar tām varat iesākt teju jebko.” Miraijs bieži atgādinājis, ka savā daiļradē tiecas uz skanisku rezultātu, un konkrētas metodes ir tikai veids, kā to panākt, nevis viņa mūzikas pamats. „Kāpēc mēs par mūziku vienmēr domājam nošu izpratnē? Mēs strādājam ar skaņām, un notis tām ir tikai simboli,” viņš teicis kādā 1980. gadu rakstā par savu mūziku, „notis un skaņas nav viens un tas pats.”
Medijs The Guardian nodēvējis Miraija mūziku par „elpu aizraujoša, pat traumējoša skaistuma pasauli”.
12. oktobrī mūzikas namā „Daile” viņa stīgu kvartetu „Sogni, Ombre Et Fumi” izpildīs ansamblis Quatuor Diotima, kam šis darbs arī sākotnēj ticis sacerēts.
Ņujorkā dzīvojošais Mets Maneri ir mikrotonālās improvizācijas vijolnieks un altists no Ņujorkas. Viņa tēvs – klarnetists, pianists un saksofonists Džo Maneri (Joe Maneri) – bija leģendārs pedagogs Jaunanglijas konservatorijā Bostonā, un, pateicoties viņa eksperimentiem, apvienojot dodekafoniju un mikrotonālo mūziku ar brīvo improvizāciju, ir uzskatāms par mikrotonālās improvizācijas tēvu. Mets Maneri sāka iegūt atpazīstamību pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados, spēlējot vijoli dažādās apvienībās no pankroka grupām līdz improvizācijas ansambļiem. Tam sekojoši viņš pierunāja pie koncertēšanas atgriezties arī savu tēvu, kurš vēlīnā savas dzīves periodā bija muzicēšanu pakārtojis pedagoģijai. Rezultātā tapa vairāki ieraksti, ko raksturo īpaša muzikāla valoda – varētu pat teikt, ka šajā muzikālajā valodā runāja vien Maneri tēvs un dēls, kā arī šai ģimenei pietuvinātu instrumentālistu un Džo Maneri bijušo skolnieku loks.Pēc tēva nāves Mets Maneri turpināja koncertēt un piedalīties frīdžeza un brīvās improvizācijas ierakstu sesijās, kļūstot par galveno mikrotonālās improvizācijas proponētāju avangarda mūzikas laukā. Ap gadsimtu miju Mets Maneri nomainīja vijoli pret altu, par galveno iemeslu minot alta spēju piedāvāt „cilvēka runai līdzīgu valdzinoši aizsmakušas balss skanējumu”. 2005. gadā Mets Maneri tika nominēts Grammy balvai par savu eksperimentu, radikalizējot Mailza Devisa (Miles Davis) aizsākto elektriskā džeza skaņu, proti, ambiciozo albumu „Pentagon”. Maneri vairāk kā desmit gadus nebija ierakstījis albumus kā ansambļu līderis – vien kā līdzautors vai sesiju mūziķis – taču 2017. gadā tas mainījās, publicējot ierakstu „Sounding Tears”.
13. oktobrī mūzikas namā „Daile” Mets Maneri pirmo reizi uzstāsies kopā ar Portugāļu brīvās improvizācijas ansambli RED Trio.
1958. gadā dzimušais Viljams Basinskis sevi raksturo kā eksperimentālās ambientās mūzikas komponistu un ir viens no atzītākajiem šīs mūzikas formas pārstāvjiem mūsdienās, nereti saņemot teju apskaužamas uzslavas no kritiķiem – medijs Pitchfork, piemēram, Basinska daiļradi raksturojis sekojoši: „Šī ir mūzika, kas liek Jums ticēt paradīzei, un pārliecina jūs, ka paradīze izklausās tieši šādi.” Tiny Mix Tapes nodēvējis Basinski par ievērojamāko kasešu cilpu manipulatoru ASV, tikmēr medijs Vice nosaucis Basinska darbus par „skumjāko mūziku pasaulē”. Nereti šīs uzslavas īpašu uzsvaru liek uz Basinska ievērojamāko veikumu – darbu ciklu „The Disintegration Loops”, ko jau minētais portāls Pitchfork iekļāvis savā 50 visu laiku labāko ambientās mūzikas albumu sarakstā. Albums (pareizāk sakot, četru albumu apkopojums) ieņēma vietu augstākajā trijniekā līdzās Braiena Īno (Brian Eno) un Aphex Twin ierakstiem. Individuālā četru albumu apkopojuma recenzijā medijs novērtēja to ar 10 ballēm no 10, kas šī portāla vēsturē ir rets gadījums.
Viljams Basinskis „Skaņu mežā” uzstāsies 13. oktobrī.
Festivāls „Skaņu mežs” noritēs 12. un 13. oktobrī mūzikas namā „Daile” ar atklāšanas pasākumu 6. oktobrī mākslas muzejā „Rīgas Birža”. Biļetes iespējams iegādāties „Biļešu servisa” kasēs un www.bilesuserviss.lv.
Festivāla „Skaņu mežs” lekciju un meistarklašu programmu atbalsta Valtsts kultūrkapitāla fonds un novatoriskajai mūzikai veltītā platforma SHAPE, ko līdzfinansē ES programma „Radošā Eiropa”. Meta Maneri un Viljama Basinska meistarklases/publiskās intervijas atbalsta arī Trust for Mutual Understandind un ASV vēstniecība Latvijā.
Izglītojošo pasākumu laiki un norises telpas: Tristana Miraija lekcija par spektrālismu – 4. oktobrī, 15:00, LMT kamerzālē; Meta Maneri mikrotonālās improvizācijas meistarklase – 11. oktobrī, 12:00, 328. telpā; Viljama Basinska publiskā intervija (vada muzikologs Dāvis Eņģelis) – 13. oktobrī, 15:00 iestādē Čē.
https://www.youtube.com/watch?v=5E80I9bBuKU
https://www.youtube.com/watch?v=q6WXzOIsBuQ
https://www.youtube.com/watch?v=-Pau48X5TlU