Šonedēļ – 11. un 12. oktobrī – kultūras telpā Hanzas Perons (Hanzas iela 16a) noritēs nepieradinātās mūzikas festivāla „Skaņu Mežs’2019” centrālie koncertvakari. Ir tapusi zināma precīza priekšnesumu secība, savukārt programma papildināta at trim īsiem komponistes Sofijas Gubaiduļinas (Sofia Gubaidulina) darbiem čellistes Guntas Ābeles izpildījumā. Biļetes iespējams iegādāties „Biļešu Servisa” kasēs, kā arī www.bilesuserviss.lv.
Čelliste Gunta Ābele pirmajā festivāla koncertvakarā izpildīs trīs no krievu-tatāru komponistes Sofijas Gubaiduļinas 1999. gadā komponētajām Prelūdijām solo čellam. To kopējais garums būs vien 6 minūtes.
Pirmais no festivāla centrālajiem vakariem – 11. oktobra pasākums – sāksies 20:00, bet otrais – 12. oktobra vakars – sāksies 19:00. Priekšnesumu secību un aptuvenus koncertu norises laikus ir iespējams aplūkot relīzes beigās.
Līdzās Alfrēdam Šnitkem un Edisonam Denisovam, tatāru izcelsmes krievu komponiste Sofija Gubaiduļina bija daļa no Padomju Savienības avangarda komponistu slavenākās trijotnes. Viņa ir tikusi dēvēta par vienu no ievērojamākajiem komponistiem pēc-Staļina periodā, un, līdzīgi kā Dmitrijs Šostakovičs, ir izjutusi spiedienu no padomju varas. Jau mācoties Maskavas konservatorijā, viņas mūzika tikusi nodēvēta par „bezatbildīgu”.
Viņa ir dzimusi un augusi Kazaņā, un jau kopš bērnības atradās Austrumu un Rietumu kultūru kruscelēs, tā kā viņas tēvs bijis musulmanis, bet māte – pareizticīgā kristiete. Viņas mūzikā dominē kristīga misticisma tēmas, un viņa ir savulaik izteikusies, ka muzikālas situācijas uztver par iespēju tieši komunicēt ar dievišķo.
Nepieradinātās (avangarda vai eksperimentālās) mūzikas festivāls „Skaņu Mežs’2019” jau savlaicīgi šogad izziņoja sekojošos māksliniekus: eksperimentālā roka grupas Swans dalībnieku Maiklu Džirā (Michael Gira) ar dziesmās balstītu solo priekšnesumu; ilgstošu grupas Swans ģitāristu Normanu Vestbergu (Norman Westberg) ar savu ambientās mūzikas soloprojektu; avangarda komponistu Elvinu Lusjē (Alvin Lucier), kas, kā raksta vadošais „klasiskās mūzikas” recenziju medijs Grammophone, ir „fundamentāli pārdefinējis, ko nozīmē būt par komponistu”; bijušo grupas „Wolf Eyes” dalībnieku, trokšņu mūziķi Āronu Diloveju (Aaron Dilloway); izdevniecības WARP Records pārstāvēto elektroniskās mūzikas projektu patten ar lāzeros un video projekcijās balstītu audiovizuālo šovu; vijoles virtuozu un laikmetīgās mūzikas interpretu Ērvinu Arditi (Irvine Arditti), kas kopā ar paša dibināto Arditti Quartet saņēmis prestižo Ernsta fon Sīmensa balvu, ko dēvē arī par „mūzikas pasaules Nobela prēmiju”.
11. oktobra koncertvakarā būs dzirdama arī Šveicē dzīvojošās latviešu komponistes Anitas Miezes mūzika, ko izpildīs Gunta Ābele, Arvīds Kazlausks, Ilona Meija un Marta Spārniņa. Uzstāsies arī ASV trokšņu mūzikas grupa White Suns, kuras muzikālo estētiku sastāda hardcore pankroka un harsh noise apvienojums, papildināts ar apziņas plūsmai radniecīgiem vai brīžiem literāriem tekstiem. „Eksistenciāls izmisums ir White Suns galvenā valūta,” kāda albuma recenzijā raksta medijs Pitchfork, piebilstot, ka albuma pirmais skaņdarbs “Korea” savā informācijas pārpilnībā izklausās pēc pasaules gala. Šajā vakarā uzstāsies arī CHAINES, eksperimentālās mūzikas projekts no Mančesteras, kas 2019. gadā saņēma prestižo Oramas balvu – elektroniskās mūziķes Dafnes Oramas iedvesmoto apbalvojumu, ko pasniedz sieviešu dzimuma vai LGBT mūziķiem un skaņu māksliniekiem. CHAINES debijas albums – 2018. gadā klajā nākušais “The King”, mijot post-graima, tumšās ambientās mūzikas un avant-popa elementus, līdzās elektroniskiem instrumentiem izmantojot arī klarneti un vokālu, izpelnījās kritiķu atzinību, tiekot ierindots starp 25 labākajiem pirmā gada ceturkšņa ierakstiem medija FACT magazine apskatā. CHAINES nenoliedz šī ieraksta šausmu filmām un videospēlēm – Deivida Linča kino un „Silent Hill” – radniecīgo noskaņu, papildus uzsverot, ka androgīnās, „drakuliskās” balsis, kas dzirdamas ieraksta otrajā pusē, ir intuitīvi saistītas ar viņa transmaskulīno identitāti. Šī vakara audiovizuālais priekšnesums būs psihedēliskās un neslēpti murgainās elektro-akustiskās mūzikas komponista Daniela Rozenhāla (Daniel Rozenhall) sadarbība ar videomākslinieku Stenu Bakmanu (Sten Backman).
Koncertvakaru noslēgs mūziķis Terenss Diksons (Terrence Dixon), ko medijs Resident Advisor nodēvējis par „vienu no Detroitas tehno visnetradicionālākajiem talantiem”. Pazīstams arī ar pseidonīmu Population One, pats Diksons savu daiļradi dēvē par „uz nākotni vērstu geto elektroniku”. Līdzās 12. oktobrī gaidāmajam patten audiovizuālajam šovam, Diksona dzīvā uzstāšanās būs viena no tikai diviem festivālā dzirdamajiem ritmiskās mūzikas priekšnesumiem.
12. oktobra koncertvakarā ikoniskais avangarda mūzikas komponists Elvins Lusjē izpildīs savu vēsturiski nozīmīgo darbu „I am Sitting in a Room”, un šo programmu papildinās glokenšpila spēlētājs Trevors Seints (Trevor Saint), kas izpildīs arī Lusjē darbus „Riccochet Lady” un „Tilted Arc”. Seints tiek uzskatīts par vienu no vadošajiem glokenšpila jeb metalofona spēlētājiem eksperimentālajā mūzikā; šajā pašā vakarā viņš sniegs pirmatskaņojumu arī ASV dzīvojošā latviešu komponista Krista Auznieka darbam „Avots”. Par vakara popmūzikai tuvāko priekšnesumu, gaidāms, kļūs britu eksperimentālā hip-hopa mākslinieka Manonmars uzstāšanās – reperi uz skatuves pavadīs arī producentu duets O$VMV$M; visi trīs mākslinieki ir piesaistīti basu mūzikas un trip-hopa inspirētajam mūziķu kolektīvam Young Echo. Līdzās magnetofona lenšu cilpās un absurdās vokālās improvizācijās ieturētajam trokšņu mūziķa Ārona Diloveja priekšnesumam, par savdabīgāko šī vakara koncertu, iespējams, kļūs komponista un producenta Džona Bensa (John Bence) piedalīšanās festivālā. Bensa pirmo mini-albumu „Disquiet” publicēja Nikolasa Džāra (Nicolas Jaar) leibls Other People, savukārt viņa nesenāko veikumu „Kill” – Īvza Tumora (Yves Tumor) izdevniecība Grooming. Medijs „London In Stereo”, recenzējot Bensa koncertprogrammu, nodēvējis to par „mānijām pilnu, dezorientējošu viena cilvēka šovu, kurā mūziķis ar aizdomīgu pantomīmu un ķermeņa konvulsijām izkrāšņotā manierē „atstrādā” īsos fragmentos ietilpinātas ainas no Hičkoka ēras šausmu filmām, tostarp arī to skaņu celiņus.”
Čellistes, laikmetīgās mūzikas interpretes Lūsijas Reiltones (Lucy Railton) uzstāšanās savukārt būs balstīta materiālā no viņas solo albuma „Paradise 94”, ko izdevis līdz šim lielākoties ar eksperimentālo deju mūziku nodarbinātais leibls Modern Love. Izpildot citu cilvēku mūziku, Reiltone tiecas „nojaukt hierarhijas” un jaunu vai mazpazīstamu komponistu darbus izpildīt vienas programmas ietvaros ar kanoniskiem (piemēram, Elvina Lusjē, Mortona Feldmana vai Ianna Ksenakisa) skaņdarbiem, savukārt viņas pašas daiļradi ir iedvesmojusi ekspresīva „musique concrète” elektroakustika, pēckara avangards, trokšņu mūzika, ērģeļmūzika un skaņu māksla.
Lūsija Reiltone un patten pārstāv „Skaņu meža” līdzkoordinētu novatoriskajai mūzikai un audiovizuālajai mākslai veltīto platformu SHAPE, ko atbalsta ES programma „Radošā Eiropa” un Kultūras ministrija.
Festivāla priekšnesumu laiki ir atrodami relīzes beigās.
2019. gadā „Skaņu mežs” notiek 17. reizi.
Biļetes uz festivālu iespējams iegādāties Biļešu Servisa kasēs, kā arī www.bilesuserviss.lv. Pirmos simts abonementus uz divām festivāla dienām iespējams iegādāties par 25 eiro. Abonementi ir nopērkami tikai iepriekšpārdošanā. Savukārt biļešu sākotnējās cenas uz atsevišķajiem koncertvakariem iepriekšpārdošanā ir sekojošas: 11. oktobris – 15 eiro, 12. oktobris – 15 eiro.
Festivālu „Skaņu mežs” atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds, ASV vēstniecība Latvijā, Rīgas Dome, Kultūras ministrija, fonds Trust for Mutual Understanding un Dānijas Kultūras institūts. Festivāla komerciālie atbalstītāji ir iRobot, Red Bull Music Academy un Valmiermuižas alus. „Skaņu mežs” ir dalībnieks projektā UM-SCENE, ko atbalsta ES programma „Radošā Eiropa”, un starptautiskajā tīmeklī ICAS (International Cities of Advanced Sound).
Aptuveni priekšnesumu laiki:
11. oktobris, kultūras telpa "Hanzas Perons", 20:00 20:00- 20:40 Chaines 20:45- 21:30 Irvine Arditti 21:35-22:20 Daniel Rozenhall & Sten Backman 22:25-22:35 Sofia Gubaidulina 22:40-22:55 Anita Mieze 23:00-23:55 Michael Gira 00:00:00:45 White Suns 00:50-01:35 Norman Westberg 01:40-02:40 Terrence Dixon 12. oktobris, kultūras telpa "Hanzas Perons", 19:00 19:00-19:20 Krists Auznieks 19:25-20:30 Alvin Lucier 20:35-21:10 John Bence 21:15-22:00 Aaron Dilloway 22:05-22:50 Manonmars 22:55-23:35 Lucy Railton 23:40-00:25 patten 00:30-01:20 Posverdad Trax