Skaņu mežs izziņo Baltās nakts programmu

5. septembrī ikgadējā mūsdienu kultūras foruma „Baltā nakts” ietvaros tradicionāli notiks festivāla „Skaņu mežs” rīkots eksperimentālās mūzikas vakars. Pasākums notiks Jaunās Teikas rajonā, jaunajās pasākumu telpās “Fantadroms” (Gustava Zemgala gatve 74a, 1.stāvs, ēka Henrihs). Ar mērķi nodrošināties pret koronavīrusa izplatību, pasākuma apmeklējums tiks ierobežots – vienlaikus telpās varēs atrasties tikai limitēts skaits apmeklētāju; apmeklētājiem savā starpā būs jāievēro 2 metru distance; apmeklētāji ir aicināti sargāt savu un apkārtējo veselību, valkājot sejas maskas. Pasākums noritēs no 19:00 līdz 00:00. Apmeklējums: bezmaksas.

„Skaņu mežs” savu „Baltās nakts” koncertvakaru kā allaž ir nolēmis veidot kā minifestivālu – proti, ar iespējami dažādām mūzikas izteiksmēm, kas iemieso sevī festivāla virsuzdevumu: atainot mūsdienu mūzikas inovācijas un eksperimentus. Būs dzirdama dekonstruēta „dub” mūzika, tuvo austrumu kultūras ietekmēta datormūzika, skaņas/klusuma kontrasti un minimālisms, kā arī brīvā improvizācija.

Pasākumā uzstāsies tādi mūziķi kā Rodžina Šarafi (Rojin Sharafi), Entonijs Pateras (Anthony Pateras), Klāra Deazīza (Clara De Asis), Kems Deass (Cam Deas), Elvin Brandhi un MVTE.

Pasākuma programma

Rodžina Šarafi ir Irānā dzimusi, Austrijā dzīvojoša skaņu māksliniece un elektroniskās, elektro-akustiskās un akustiskās mūzikas komponiste, kas savā daiļradē atzīst trokšņu mūzikas, folka, ambientās mūzikas un metāla ietekmes. 2019. gada septembrī nāca klajā viņas debijas ieraksts „Urns Waiting to be Fed”, ko medijs The Quietus raksturojis kā pat pēc mūsdienu eksperimentālās mūzikas standartiem pārsteidzošu. „Šī ir viena no ekstātiskākajām, izteikti orģinālākajām mūzikas stundām, ko 2019. gadā ir iespējams sadzirdēt,” par ierakstu sacīja medija kritiķis Tristans Bāts. Albumu izdeva Opal Tapes apakšizdevniecība Zabte Sote, kas veltīts irāņu komponistu radītai eksperimentālai elektroniskajai mūzikai.

Entonijs Paterass ir Austrālijā dzimis komponists, pianists un elektro-akustisks mūziķis, kura publiskā karjera aizsākās pagājušā gadsimta 90. gados. Viņa mūzikā centrālu vietu ieņem skaniskas ilūzijas, elektro-akustiska orķestrācija un politemporalitāte. Viņš ir sacerējis vairāk kā 80 kompozīcijas un publicējis vairāk kā 40 ierakstus. Paterass bieži sadarbojas ar tādiem mūziķiem kā Robins Fokss (Robin Fox), Sunn 0))), Valerio Trikoli (Valerio Tricoli) un grupu Faith no More un Fantōmas vokālistu Maiku Petonu (Mike Patton). Paterasa mūziku publicējušas tādas izdevniecības kā Tzadik, Editions Mego un Icepac.


Klāra Deazīza ir Spānijā dzimusi, Francijā dzīvojoša komponiste un ģitāriste. Viņa rada mūziku, kas uzsver vienkāršību, atturīgu autora iejaukšanos skaņas attīstībā un iedrošina aktīvu, koncentrētu klausīšanos. Papildus ģitārspēlē Deazīza skaņradē izmanto arī dažus apskaņotus priekšmetus un elektroniskas ierīces. Deazīza ir arī pasākumu organizatore – kopš 2018. gada viņa Marseļā kūrē ciklu Ernestine series, kas veltīts laikmetīgajai un eksperimentālajai mūzikai. 2018. gadā viņas solo kompozīciju albumu „Do Nothing” publicēja ievērojamā britu laikmetīgās mūzikas izdevniecība „Another Timbre”. Džūlians Koulijs no žurnāla The Wire par albumu rakstīja sekojoši: „Deazīza uzauga Spānijas reģionā, kurā ģitāru nav iespējams nodalīt no flamenko mūzikas, taču šajā ierakstā viņa rada unikālu un personīgu mūziku, kas izvairās no pārmerībām un izgreznojumiem. [..] Šie seši skaņdarbi ir šķietami reducēti līdz pašiem to pamatiem – zvaniem līdzīgām skaņām, rakstāmmašīnas klaboņai, tāla vilciena dārdoņai un vēja svilpieniem vīna iekrāsotā glāzē.”

Velsiete Elvina Brandi lielāko daļu savas mūzikas rada no pašas balss sempliem, un aprīlī publicētā intervijā žurnālistei Lūcijai Udvarģovai sacīja, ka arī visas citas muzikālo kolāžu sastāvdaļas ir daļa no viņas pašas – sempli kā, piemēram, eksotiska perkusija vai šakāļu rūcieni, tiek izmantoti tikai tad, ja tie pašai mūziķei rada spilgtas asociācijas ar apstākļiem, kuros bijusi, vai cilvēkiem, ko pazīst. Tādā veidā katram no skaņdarbiem ir precīzs raksturs, kuru pilnībā saprot tikai viņa pati, līdzīgi kā vecāki labāk saprot savus bērnus. Elvina Brandi ar humoru atzīst, ka viņas mūzika var būt paniku izraisoša, taču paradoksālā kārtā koronavīrusa pandēmijas laikā šo paniku neizjūt. Viņa novērtē, ka nespēja ceļot un sniegt koncertus viņai devusi daudz laika, lai strādātu pie nepabeigtas mūzikas, un sajūtu par haosu pasaulē samazina fakts, ka starp viņu un pasauli ir ne tikai pašas dzīvokļa sienas, bet arī internets, kas konstanti kropļo jebkuras cerības par objektīvu skatu uz notiekošo pasaulē – viņa tīmekli dēvē par polimorfisku demagoģijas dzelmi.

Kamerons Deass ir Londonā dzīvojošs mākslinieks un mūziķis. Viņš tiecas radīt intensīvus skaņdarbus ar poliritmu, stohastikas, ģeneratīvu sistēmu un netradicionālu instrumentu uzskaņojuma palīdzību. Deass rada mūziku dažādās formās – no solo ģitāras improvizācijām līdz elektroakustiskiem vai datormūzikas un ģeneratīvās mūzikas priekšnesumiem. Pēdējie divi Deasa ieraksti – leibla The Death of Rave publicētie „Time Exercises” un „Mechanosphere” – ir viņa pirmie pilnībā elektroniskiem instrumentiem radītie albumi. Medijs FACT Magazine Deasa nesenāko ierakstu raksturo kā „izteikti formālu”. „Šajos skaņdarbos dzirdamie paralēlie tempi liek klausītājam iedomāties vairākas līnijas, kas kompozīcijās iekļauto neparedzamo elementu dēļ haotiski vijas mudžekļos. Savā ziņā šis ieraksts ir par laiku, ātrumu un paralēlēm. Par to, kā viss kustas uz priekšu individuāli, taču ir arī savstarpēji saistīts un šo saikņu dēļ mainās. Citiem vārdiem sakot, par to, kā laiks ietekmē individualitāti,” skaidro pats mūziķis.

MVTE ir latviešu mūziķu Lī Čepmena (elektriskā ģitāra), Aleksandra Aleksandrova (trompete) un Adriana Grīna (bungas) brīvās improvizācijas projekts. Lī Čepmens citkārt darbojas kā solo mūziķis, kā arī duetos ar čellisti Sarmu Gabrāni un komponistu Platonu Buravicki; Aleksandrs Aleksandrovs savukārt ir pazīstams kā avant-roka grupas Nikto vokālists un ģitārists; Adrians Grīns savukārt dzirdams tādos projektos kā Donēts, Les Attitudes Spectrales un Single Window. Trijotne sevi stāda priekšā ar sekojošo daudznozīmīgo tekstu: „Mazvērtīgs vietniekvārds – tas “es”. Mehanizējot vienu, top ekspresijā mūžam viltīgs, tiešām eksperimentāls “mēs”. Vairāki – tādi esam “mēs”, vīst tāds “es” – mazliet viens. Traucē eksperti, maisās visādi tukšpauri-eksaminatori – meklē, vai tiešām esam mēs vairāki, trijatā. Es – muļķis vai tu – es. Māksla, vairākiem trubadūriem eksperimentējot mūzikā. Varbūt tagad es mācēšu vairāk, tīrāk, eksaltētāk. Mož vispār tikpat estētiski mēs visu taisīsim. Esi mazliet vairāk tumsā eksponēts! Mazliet vientiesīgāks. Tīri eksperimenta, mijiedarbības vārdā.”

Informācija pasākuma apmeklētāju veselības drošībai

Lūdzam ņemt vērā, ka vienlaikus koncerta norises telpā drīkstēs atrasties ierobežots skaits apmeklētāju, un ir jāievēro divu metru savstarpēja distance. Apmeklētāji tiek aicināti nēsāt sejas maskas un sekot telpā izvietotajām norādēm.

Pasākuma vietā nedrīkst atrasties personas, kurām noteikta pašizolācija, mājas karantīna vai izolācija, vai kurām ir elpceļu infekcijas slimības pazīmes.

Lai nodrošinātu šīs prasības, pasākuma telpā vienlaikus varēs atrasties tikai ierobežots skaits cilvēku; jauni apmeklētāji pasākumā tiks ielaisti katru reizi, kad kāds no esošajiem klausītājiem pametīs telpu.

Pasākuma telpu atrašanās vieta

Lai vienkāršotu pasākuma telpu atrašanu, preses relīzes pielikumā atrodama karte. Apmeklētājiem ieteicams par orientieri izmantot Jaunajā Teikā atrodamo mākslinieka Denisa Prasolova veidoto lielformāta skulptūru – pērtiķi kosmonautu Semu. Atrodoties pie tā, paveras skats uz “Fantadroma” telpām.

*Rodžina Šarafi, Klāra Deazīza, Kems Deass un Elvina Brandi pasākumā pārstāv „Skaņu meža” līdzkoordinēto, novatoriskajai mūzikai un audiovizuālajai mākslai veltīto platformu SHAPE, ko atbalsta ES programma „Radošā Eiropa” un Kultūras ministrija. Pasākumu atbalsta Rīgas dome.

 

https://www.baltanakts.lv

Skaņu mežs newsletter

Please enter a valid email address
That address is already in use
The security code entered was incorrect
Thanks for signing up