Ir sācies 6. JVLMA Mūsdienu mūzikas festivāls deciBels

No 9. līdz 14. martam Rīgā, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā /JVLMA/ un Rīgas Mākslas telpā jau sesto reizi norisināsies JVLMA Mūsdienu mūzikas festivāls “deciBels”. Šogad festivāls izcelsies ar vairāku ASV mākslinieku piedalīšanos – no Omahas universitātes Nebraskā ieradīsies dzīvā laika notācijas mūzikas komponists un interprets Sets Šefers (Seth Shafer), savukārt no Kalifornijas Mākslu institūta “CalArts“ bija aicinātas uzstāties divas spilgtas mākslinieces – par fenomenālu un bezbailīgu pianisti dēvētā Vikija Reja (Vicki Ray) un ekstravagantā eksperimentētāja un improvizatore, vokāliste Karmina Eskobara (Carmina Escobar). Diemžēl Covid vīrusa izplatības un tā rezultātā noteikto ceļojumu ierobežojumu dēļ Karmina Eskobara ir atcēlusi savu dalību festivālā.

Viens no festivāla centrālajiem notikumiem neapšaubāmi būs Latvijas Radio kora koncerts, kurā dzirdēsim izsmalcinātā intelektuāļa un dzīves baudītāja itāļu avangardista Lučano Berio vārdos grūti nodefinējamo darbu “A-Ronne”, savukārt grieķu komponista Dimitra Maronida un pašmāju komponistes Gundegas Šmites kompozīcijas elektronikai un stīgu orķestrim izskanēs konceptuālajā kamerorķestra “Sinfonia Concertante” ciklā “Meistari un mācekļi” kopā ar klarnetistu un diriģentu Gunti Kuzmu.

Festivālu ieskandinās paši jaunākie tā dalībnieki – mūzikas vidusskolu jauno interpretu konkursa “Skat(!)logs” laureāti, savukārt noslēgs – dejojams etnodžezs.

Festivālu 9. martā plkst. 16.00 JVLMA Ērģeļu zālē atklās Mūzikas vidusskolu Pirmā laikmetīgās kamermūzikas interpretu konkursa “Skat(!)logs” laureātu koncerts, kurā skanēs mūzika, kas sarakstīta pēdējā pusgadsimta laikā. Koncertā būs iespēja dzirdēt ne tikai tādu meistaru kā S. Gubaiduļinas un J. Karlsona darbus, bet arī kādu speciāli konkursam radītu jaundarbu.

10. martā plkst. 19.00 JVLMA Lielajā zālē koncertā “Terraformation” izskanēs komponista Šeta Šefera tāda paša nosaukuma kompozīcija altam un dzīvā laika notācijai/elektronikai, kurā komponista reālajā laikā ģenerēto materiālu atskaņos altists Pēteris Trasuns. Turpinājumā arī autora paša atskaņots skaņdarbs “Shaken to the Core”.

Seta Šefera galvenā radošā interese ir dzīvā laika notācijas mūzika. Tās pamatā ir algoritmiski procesi, kuri reālajā laikā ģenerē ne tikai elektroniskās skaņas, bet arī mūzikas notāciju, kuru jānospēlē mūzikas atskaņojumā.

Vēl dzirdēsim Agitas Reķes skaņdarba “San dun” stīgu kvartetam un elektronikai pirmatskaņojumu, tāpat programmā Alises Rancānes “Mūzika” vijolei, kā arī izcilā mūsdienu austriešu komponista Johannesa Marijas Štauda “Caldera”. Opuss pirmatskaņots 2013. gadā Zalcburgas festivālā un ietver ne tikai soprāna, klarnetes un klavieru, bet arī lapu šķīrēja partiju, kas aktīvi iesaistās skaņdarba atskaņojumā.

Atskaņojumos piedalās Viktorija Pakalniece (soprāns), Laima Ratniece – Miltiņa (klarnete), Patrīcija Ciemese (klavieres), Andrejs Jegorovs, Ingus Grīnbergs, Arvīds Zvagulis (vijole), Krišjānis Gaiķis (čells).

KoncertāecStatic/Vox Clamantis” 11. martā plkst. 19.00 JVLMA Lielajā zālē turpinājumu gūs ilggadēja sadarbība starp novatorisko “CalArts” institūtu Kalifornijā un Latvijas Mūzikas akadēmiju.

Tā kā vokāliste Karmina Eskobara (Carmina Escobar) Covid vīrusa izplatības un tā rezultātā noteikto ceļojumu ierobežojumu dēļ savu dalību festivālā ir atcēlusi, “CalArts” “deciBelā” pārstāvēs tikai viena māksliniece.

Pianiste Vikija Reja atskaņos programmu klavierēm un elektronikai, kuru veido trīs mūsdienu amerikāņu komponistu skaņdarbi – Fejas Vangas darbs “Parabiosis”, ko iedvesmojuši mākslinieku pāri, kuri rada un performē kopā, Mu-Šuanas Linas darbu “Pale Fire”, ko iedvesmojis Nabokova dzejolis, kas runā par mūzikas spēku dot spēcīgu vēstījumu, bet vienlaikus nav verbalizējams. Visbeidzot Bena Felpsa “Sometimes I feel like my time ain’t long” ir kā izvērstas variācijas, kurā solo klavieres pavada amerikāņu folkmūzikas a cappella ieraksts. Šis pamatmateriāls tiek pakāpeniski izstiepts laikā, tādejādi pievelkot tuvplānā skaņdarba nianses un ļaujot sajust visas dziedājuma mikrotonālās neprecizitātes. Komponists darbā pēta sadursmi starp klavieru partijas temperāciju un dziedājuma mikrotoņiem, kā arī mūsu muzikālā laika uztveri.

Kā ierasts kamerorķestra “Sinfonia Concertante” koncertu ciklā “Meistari un mācekļi” satiekas pieredzējuši mūziķi un komponisti ar jaunajiem, daudzsološajiem talantiem. Šoreiz, 12. martā plkst. 19.00 JVLMA Lielajā zālē koncertā Meistari un Mācekļi / Maronidis. Šmite” uzmanības centrā grieķu komponists Dimitris Maronidis un viņa dzīvesbiedre, latviešu komponiste Gundega Šmite. Koncertā dzirdēsim Dimitra Maronida Koncerta klarnetei, stīgu orķestrim un elektronikai pirmatskaņojumu, kurš rakstīts klarnetistam un arī šī koncerta diriģentam Guntim Kuzmam, kā arī Gundegas Šmites 2005. gadā komponēto “Yellow-Red-Blue” stīgu orķestrim un elektronikai. Jaunus darbus šim koncertam raksta JVLMA kompozīcijas studenti un maģistranti Andrievs Alksnis, Kārlis Rērihs, Marina Vidmonte, Marita Semjonova, un Oļesja Kozlovska.

 

Intriģējošs notikums būs Latvijas Radio kora koncerts 13. martā plkst. 19.00 JVLMA Lielajā zālē. Programma tiek veidota ap centrālo darbu – itāļu avangardista Lučano Berio (Luciano Berio) “A-ronne”. Šis slavenais darbs balstās uz teksta vokalizāciju un tā pārveidošanu uz kaut ko tikpat pirmatnēju, bet grūti vārdos nodefinējamu. Edoardo Sangvinetti dzejolis, kas ir šī darba pamatā,  interpretācijas gaitā tiek lasīts apmēram 20 reizes, bet tas nekalpo kā teksts, kurš būtu jāizmanto kā “vārdi mūzikai”, bet drīzāk kā teksts, kurš ir jāanalizē kā dažādu vokālo situāciju un izteiksmju radītājs. Dzejolis ir pilnībā veidots kā citāti no dažādiem avotiem – Jaunās Derības, Gētes Fausta, pantu no Eliota dzejas, Dantes, pirmajiem vārdiem no komunistu manifesta u.c.  Dzejolis vienmēr tiek lasīts no sākuma līdz beigām un šai idejai pielāgota alegorija A-Ronne, kurš bija pēdējais burts senajā itāļu alfabētā, bet nu jau sen alfabēts beidzas ar Z.

Tāpat programmā trīs jauno komponistu darbu pirmatskaņojumi – Evija Skuķe, Agita Reķe un Alise Rancāne ir radījušas skaņdarbus, zinot, ka tos atskaņos vienā programmā ar Berio “A-Ronne” un ceļ tuvākus vai tālākus tiltus ar šo maģistrālo darbu.

Ieeja bez maksas.

 

Savukārt 14. martā plkst. 18.00 Rīgas Mākslas telpā izskanēs viena no festivāla vizītkartēm

ETHNO+JAZZ vol.6. Etnodžeza koncerts šogad izskanēs jau sesto reizi. Tajā tradicionāli piedalīsies JVLMA etnomuzikoloģijas un džeza katedru studenti, bet, tā kā šoreiz koncerta vienojošais elements ir deja, tiem pievienosies arī jaunie horeogrāfi.

No džeza puses tie varētu būt klasiskie standarta deju ritmi – fokstrots, lēnais valsis, tango, kviksteps, arī Latīņamerikas dejas – samba, rumba, ča-ča-ča, pasodoble, savukārt no etnomūzikas puses – latviešu un citu kaimiņu tautu danči. Divu nedēļu laikā top jaunas kompozīcijas, kurās sintezētas šīs šķietami grūti apvienojamās deju pasaules. Rezultāts, kā parasti – neparedzams, bet dejojams.

Biļetes iepriekšpārdošanā Biļešu paradīzes kasēs, www.bilesuparadize.lv, kā arī stundu pirms koncerta norises vietā.

Festivāls notiek, pateicoties Valsts kultūrkapitāla fonda, Rīgas domes Izglītības, Kultūras un sporta departamenta, Kalifornijas Mākslu institūta “CalArts”, programmas “Erasmus+”, Rīgas Mākslas telpas, Kultūras un patstāvīgas domas interneta žurnāla “Satori” un biedrības “Skaņu mežs” atbalstam.

Skaņu mežs newsletter

Please enter a valid email address
That address is already in use
The security code entered was incorrect
Thanks for signing up