Nepieradinātās mūzikas festivāls „Skaņu mežs’2021” veicis pēdējo programmas papildinājumu 8. oktobra koncertvakarā uzstāsies arī franču mūziķe un skaņu māksliniece Felīcija Atkinsone (Félicia Atkinson). Tāpat izziņota arī festivāla lekciju un meistarklašu programma – tajā ietilpst gan norises Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas Akadēmijā, gan tiešsaistes lekcijas platformā Zoom. Tās vada tādi mūziķi kā Džo Moriss (Joe Morris), Ādams Metloks (Adam Matlock), stīgu kvartets JACK, Frensisa Marija Uitī (Frances-Marie Uitti) un Elvins Kurans (Alvin Curran).
Felīcija Atkinsone ir Beļģijā dzīvojoša franču mūziķe, skaņu māksliniece, dzejniece un vizuālā māksliniece, kā arī izdevniecības Shelter Press līdzdibinātāja. Viņas ieraksts „The Flower and The Vessel” tika iekļauts žurnāla The Wire magazine 50 labāko 2019. gada mūzikas ierakstu sarakstā, un 2020. gadā viņa ar skaņu mākslas darbu „PURE Love (for Anna)” piedalījās arī Rīgas Starptautiskajā laikmetīgās mākslas biennālē. Komentējot vides ierakstu pielietojumu savā mūzikā, Atkinsone izsakās sekojoši: „Man patīk apzināties, ka vides ieraksti klausītāju ievieto atpakaļ realitātē. Tie nav tikai skaniski artefakti. Tie jebkurā brīdī spēj atgādināt par pasaules materialitāti.” Medijs Inverted Audio Atkinsones mūzikai piedēvē „ASMR refleksivitāti, ēterisku atmosfēru, „spoken word” un neoklasikas ietekmes, kā arī prog-roka iedvesmotu priekšstatu par abstrakciju”. Atkinsones piedalīšanos festivālā atbalsta Francijas institūts Latvijā.
Gan tiešsaistes lekcijas, gan klātienē rīkotās meistarklases jebkuriem interesentiem ir pieejamas bez maksas.
Klātienē rīkotie izglītības pasākumi tāpat kā festivāla „Skaņu mežs’2021” koncertvakari norisināsies “zaļajā” drošības režīmā: ieeja tikai vakcinētiem un/vai Covid-19 pārslimojušiem apmeklētājiem, pie ieejas uzrādot derīgu Covid-19 serifikātu un personu apliecinošu dokumentu. Līdz ar to bērniem līdz 12 g.v. apmeklējums būs liegts.
29. un 30. septembrī notiks pēdējās divas lekcijas no tiešsaistes izglītojošo pasākumu cikla, ko „Skaņu mežs” bija aizsācis jau gada vidū:
29. septembris, 16:00
Džo Moriss – „Mūžīgā robeža: „brīvās mūzikas” īpašības”
Džo Moriss ir brīvās improvizācijas ģitārists, kurš jau iepriekš ir piedalījies Skaņu meža organizētajos pasākumos. Viņš savas karjeras laikā ir ticis dēvēts par „Ornetu Koulmenu Džima Hola izpildījumā” (The Village Voice), „trūkstošo saikni starp Džimiju Hendriksu un Orneta Koulmena tradīciju” (The Guardian) un „vienu no vērienīgākajiem improvizētājiem ASV” (The Wire magazine). Morisa uznāciens improvizētās mūzikas scēnā uzskatāms par, iespējams, nozīmīgāko notikumu pēc ģitāristu Dereka Beilija, Jūdžina Čedborna un Sonija Šaroka sasniegumiem – Morisa uzreiz atpazīstamā, kontrolētā un savaldīgā, taču blīvā un intensīvā spēlēšanas maniere radās no mūziķa nevēlēšanās atkārtot augstāk minēto meistaru tehniku, kā arī fakta, ka citu instrumentu spēlētāji – piemēram, pianists Seils Teilors vai saksofonists Džimijs Laionss – ietekmējuši viņa spēlēšanu vairāk kā minētie ģitāristi. Lai gan Moriss nav akadēmiski skolots, viņš ir respektēts pedagogs, kas pēdējos 20 gadus pasniedz Jaunanglijas konservatorijā Bostonā. 2012. gadā laista klajā Morisa mūzikas teorijai veltītā grāmata Perpetual Frontier, kurā daudz uzmanības pievērsts Sesila Teilora, Orneta Koulmena un Entonija Brekstona mūzikas organizēšanas sistēmām un to pretstatīšanai Eiropas brīvās improvizācijas tradīcijai.
Moriss ir uzstājies un piedalījies ierakstos ar ļoti daudziem ietekmīgiem laikmetīgajiem māksliniekiem no improvizētās mūzikas lauka. Kopumā viņš kā solists, līdzvadītājs vai vienkārši ansambļa dalībnieks ir strādājis pie vairāk nekā 150 komerciāli izdotiem ierakstiem.
Zoom saite:
https://us02web.zoom.us/j/86584191590?pwd=dXhmclpFWlVueDFPbE5tOXI0bG5Cdz09
Parole, lai varetu pievienoties: 716515
30. septembris, 16:00
Frensisa Marija Uiti – „Komponiste/čelliste – neformāla saruna”
Amerikāņu čelliste un komponiste, kura pasaulē pazīstama ar savu īpašo laikmetīgās klasiskās mūzikas izpildījumu. Prestižā izdevuma “The Guardian” kritiķis Toms Serviss, recenzējot viņas uzstāšanos, ir teicis: “Viņa ir iespējams pasaulē ietekmīgākā eksperimentālā čelliste.” Savukārt “Washington Post” žurnālists, Stīvens Bruks ir atzinis: “Ārkārtīgi apdāvinātā čelliste Frensisa Marija Uiti ir izveidojusi savu karjeru, nojaucot ierastās mūzikas robežas. Viņa ir izstrādājusi jaunas čella spēles tehnikas (viszināmākā metode ir spēle vienlaikus ar diviem lociņiem), sadarbojusies ar virkni mūsdienu komponistiem, un čellu padarījusi par negaidīta skaistuma un izteiksmes līdzekli. Uiti ir demonstrējusi, ka viņa, iespējams, ir interesantākā čelliste pasaulē.”
Zoom saite:
https://us02web.zoom.us/j/86260506476?pwd=U0VhMGRleDR0blhacU9CNU5MYmNiQT09
Parole, lai varētu pievienoties: 459973
Sadarbībā ar laikmetīgās mūzikas festivālu „deciBels” 8. un 9. oktobrī Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas LMT kamerzālē (Krišjāņa Barona ielā 1) meistklases vadīs festivāla „Skaņu mežs’2021” mūziķi:
8. oktobris, 10:00
Elvins Kurans – „Mūzika ārpus koncertzālēm”, lekcija
Komponista Elvina Kurana lekcija būs veidota kā pārskats darbiem, ko viņš radījis atskaņošanai zem klajas debess, kā arī vairākos tūkstošos mērāmajai semplu kolekcijai „Endagered Species”. Lekcijas noslēgumā apmeklētājiem būs iespēja radīt pašiem savas spontānas kompozīcijas, izmantojot šo skaņu paraugu bagātību.
Itālijā dzīvojošais komponists Elvins Kurans lepojas ar tādiem skolotājiem un draugiem kā Eliots Kārters (Elliott Carter) un Džačinto Šelsi (Giacinto Scelsi), kā arī tādiem biedriem kā Frederiks Rževskis (Frederic Rzewski) un Ričards Teitelbaums (Richard Teitelbaum), ar ko kopā dibinājis vēsturiski nozīmīgo elektro-akustiskās improvizācijas ansambli Musica Elettronica Viva – lēš, ka MEV rīcībā atradises pirmais Moog sintezators Eiropā. Latviešu komponiste Gundega Šmite Kurana daiļradi komentē sekojoši: „Kurans neatzīst jebkādu “tabu”. Viņa elektroniskajā mūzikā iedzīvojas visdažādākās skaņas, un viņš pats saka, ka viena no mīļākajām skaņām ir brīvi krītošas monētas atsitiens pret cietu virsmu. Un šīs ikdienišķās skaņas viņš prot atdzīvināt jaunos, unikālos salikumos – plastiskos skaņu profilos.”
9. oktobris, 11:00
Ādams Metloks – „Kartogrāfija bez robežām: Entonija Brekstona partitūras”, lekcija
Komponista un instrumentālista Entonija Brekstona ansambļa Diamond Curtain Wall Trio dalībnieks Ādams Metloks savu lekciju veidos kā pārskatu pār Brekstona daiļradi un dažādajiem partitūru veidiem, ko viņš pielieto. Tiks izmantoti arī vizuāli paraugi, kas iegūti sadarbībā ar Brekstona mūzikai veltīto organizāciju Tri-Centric Foundation.
Ādams Metloks ir akordeonists, komponists un pedagogs, kas strādā Ņūheivenā, un rada mūziku ar pseidonīmu An Historic.
Entonijs Brekstons ir Makārtura „ģēniju granta” un Džona Saimona Gugenheima fonda balvas par izcilību mākslā laureāts, intrumentālists un komponists, ko rakstnieks Greiems Loks nodēvējis par izcilu figūru 20. gs. laikmetīgajā mūzikā, bet mūzikas kritiķi Kriss Kelsijs un Pīters Margasaks – par ģēniju. Žurnāls „The Rolling Stone” Brekstona mūziku nodēvējis par „vienu no iespaidīgākajiem sniegumiem amerikāņu mūzikā”. Entonijs Brekstons ir vēsturiski nozīmīgās afro-amerikāņu komponistu un instrumentālistu biedrības AACM ievērojamākais dalībnieks, kas 20. gs. „pēckara avangarda” mūzikas prakses apvienojis ar brīvās improvizācijas elementiem savā, unikālā valodā. „Skaņu mežā” būs dzirdams viņa kompozīciju tips „Diamond Curtain Wall Music” un jaunais darbu paveids „Lorraine”, ko Brekstons izpildīs kopā ar akordeonistu Ādamu Metloku (Adam Matlock) un trompetisti Suzannu Santosu Silvu (Susana Santos Silva).
9. oktobris, 12:30
JACK Quartet – saruna ar kvarteta mūziķiem
Ievērojamais ASV avangarda mūzikas stīgu kvartets JACK publikai izpildīs pašu izvēlētu mūziku, kam sekos diskusija pašu kvarteta mūziķu starpā, kā arī atbildes uz apmeklētāju jautājumiem.
9. oktobrī festivālā „Skaņu mežs” uzstāsies viens no prestižākajiem „jaunās mūzikas” stīgu kvartetiem pasaulē – ansamblis JACK Quartet, ko medijs „The New York Times” nodēvējis par „mūsu vadošo „jaunās mūzikas” četrotni”. Laikraksts „The Washington Post” par kvartetu rakstījis sekojoši: „[..] šis ir vadošs laikmetīgās mūzikas stīgu kvartets; tas apvieno nevainojamu instrumentu spēli ar intelektuālu drosmi un bezbailīgu mērķtiecību.” JACK savu sākotnējo popularitāti lielā mērā ieguva, pateicoties Ianna Ksenakisa (Iannis Xenakis) stīgu kvartetu interpretācijām – viena no šīm kompozīcijām (darbs „Tetras”) skanēs arī „Skaņu mežā” līdzās Džona Zorna (John Zorn), Ģērga Ligeti (Gyorgy Ligeti) un Entonija Brekstona (Anthony Braxton) daiļradei.
Ādama Metloka, kvarteta JACK un Elvina Kurana lekcijas un meistraklases atbalsta arī novatoriskās mūzikas platforma SHAPE, ko līdzfinansē Eiropas Savienības programma „Radošā Eiropa”.
Festivāla „Skaņu mežs” centrālie koncertvakari šogad notiks 8. un 9. oktobrī kultūras ēkā „Hanzas perons” (Hanzas iela 16a), savukārt tā bezmaksas ievadkoncerts noritēs 2. oktobrī pasākumu telpā “Fantadroms” (Gustava Zemgala gatve 74a). Biļetes ir iespējams iegādāties „Biļešu servisa” kasēs un www.bilesuserviss.lv.
Festivālu „Skaņu mežs” atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds, Rīgas Dome, Kultūras ministrija, fonds Trust for Mutual Understanding, ASV vēstniecība, Francijas institūts Latvijā. Festivāla komerciālie atbalstītāji ir iRobot un Valmiermuižas alus, Mūzikas Saule, Latvijas Radio, radio NABA. „Skaņu mežs” ir dalībnieks arī starptautiskajā festivālu tīmeklī ICAS (International Cities of Advanced Sound).