Skaņu mežā – eksperimentālā hip-hopa grupa Clipping

Eksperimentālās mūzikas festivāls „Skaņu mežs” savu divdesmito jubileju svinēs 23. un 24. septembrī kultūras ēkā „Hanzas perons” (Hanzas iela 16a), un pasākuma galvenie viesi būs Losandželosas eksperimentālā hip-hopa grupa Clipping (internetā stilizēti apzīmēta kā „clipping.”). Tās sastāvā ietilpst reperis un aktieris Davīds Digss (Daveed Diggs), kas, cita starpā, ir arī teātra balvas „Tony” un mūzikas balvas „Grammy” laureāts. Biļetes ir iespējams iegādāties „Biļešu servisa” kasēs un www.bilesuserviss.lv.

Britu medijs The Guardian trijotni Clipping raksturojis kā „izcilu”, piebilstot, ka apvienība grupas Death Grips piedāvāto stakato trokšņu stilistiku paceļ jaunā līmenī, un klausītājs „vai nu jutīsies sajūsmināts un attīrījies, vai nu lūgsies pēc žēlastības”.

Žurnāls Rolling Stone savukārt par grupu klāsta sekojoši: „Clipping jau labu laiku rada paši savu provokatīvu un trokšņainu pasauli. Būdami gan talantīgi mūziķi, gan apsēsti un negausīgi trokšņu mūzikas un hip-hopa vēstures pētnieki, tie katru skaņdarbu rada ar saspringtu precizitāti, un tiecas aptvert visus veidus, kuros iespējams graut līdz šim nostiprinājušās hip-hopa klišejas.”

Lai arī popkultūrai tuvāki mediji labprāt uzsver trijotnes attiecības ar trokšņu mūziku, tā nebūt nav vienīgā avangarda mūzikas forma, kas ietekmējusi tās skanējumu. Grupā ietilpstošie elektroniskie mūziķi un producenti Džonatans Snaips (Jonathan Snipes) un Viljams Hatsons (William Hutson) ir iedvesmojušies no idejas, ka elektro-akustiskās vai „konkrētās” mūzikas metodes nav nemaz tik atšķirīgas no hip-hopa bītmeikeru darba formām – dažu Clipping dziesmu muzikālais noformējums ir nevis trokšņains, bet kosmiski tukšs, kā semplu avotu izmantojot, piemēram, glāzē ar ledusgabaliem iemērktu mikrofonu, degošas klavieres un vides ierakstus. Clipping ierakstos var atrast references arī uz pēckara akadēmisko avangardu (Džons Keidžs, John Cage), „Fluxus” kustību (Anneja Lokvuda, Annea Lockwood), brīvo improvizāciju (Džefs Pārkers, Jeff Parker) un haotisku pankroku (Big Black). Grupas ierakstos nereti var sastapt teju nedzirdētas žanrisku referenču izpausmes, piemēram, regeja vokālu apvienojumu ar tumšo ambiento mūziku vai „gangsta rap” pretnostatījumu frīdžezam. Turpretī atsevišķi grupas skaņdarbi pat izklausās pēc tīri funkcionālām radio dziesmām, taču to skaniskais vēstījums ir mānīgs – par sempliem tajos tikuši izmantoti, piemēram, power electronics vai trokšņu mūzikas skaņdarbi ar īpaši provokatīviem vēstījumiem.

Medijs Los Angeles Times savukārt kādā rakstā spekulē, ka tik specifiskām muzikālām interesēm apveltītais ansamblis ar plašāku atpazīstamību sastopas, pateicoties tās dalībniekam, reperim Davīdam Digsam, kas 2016. gadā saņēma ASV prestižāko teātra balvu “Tony” par dalību sensacionāli populārajā mūziklā „Hamiltons”, un vēlāk kopā ar kolēģiem saņēma arī Grammy balvu par šī mūzikla audio publikāciju. Digss ir arī seriālu un kino producents un aktieris, kas ticis nominēts „Emmy” balvai, un saņēmis Critic’s Choice Super Awards apbalvojumu par galvenā personāža atveidošanu Netflix seriālā „Snowpiercer”. „Digsa slava var nozīmēt, ka Clipping sasniegs jaunu, plašāku auditoriju, kas ir acīmredzami gatava pārvērtēt hip-hopa lomu amerikāņu kultūrā. [..] Pats Digss gan iesmej par to, cik tuvu grupas brutālā, mulsinošā mūzika nonākusi globālai kultūras elitei,” jau minētajā rakstā min Los Angeles Times.

Digsa klātbūtne gan grupai piešķir ne tikai harizmu, atpazīstamību un verbālu virtuozitāti – Digss nereti parādās pasaules ātrāko reperu sarakstos un tiek dēvēts par „ātrāko reperi Brodvejā” – bet arī nodrošina papildus eksperimentālu dimensiju tās tematikā un tekstos. Clipping lirikas netiek klāstītas pirmajā personā (neraksturīgi hip-hopam, nekad neizskan vārds „es”), un tekstuālas šī žanra klišejas tiek izvērstas otrādi – hip-hopam radniecīgā koķetēšana ar bīstamu dzīvesstilu, kriminālām aktivitātēm, pārmērīgiem naudas tēriņiem un vardarbību tiek apveltīta ar neslēptu izmisumu, nepatīkamu stresu un bailēm. Novedot šo darba metodi līdz absurdam, repa mūzikai tradicionālās tēmas dažos ierakstos tiek apvienotas ar zinātniskās fantastikas un šausmu filmu naratīviem. Albumu „Splendor & Misery”, piemēram, caurvij zinātniskās fantastikas sižets – ierakstsi ticis pat nominēts augstākajai zinātniskās fantastikai balvai „Hugo Award”, kur tas sacentās vienā kategorijā ar seriāliem „Game of Thrones” un „Black Mirror”.

Trijotnes albums „There Existed an Addiction to Blood” tika iekļauts žurnāla The Wire magazine 2019. gada labāko mūzikas ierakstu sarakstā, tas atkārtojās arī nākamajā gadā ar ierakstu „Visions of Bodies Being Burned”, kad šādā sarakstā albumu iekļāva ne tikai The Wire, bet arī laikraksts The Guardian. Teju pieļaujot žanrisku pārpratumu, medijs Pitchfork albumu grupas „Splendor & Misery” iekļāvis savā visu laiku labāko industriālās mūzikas albumu sarakstā.

Clipping priekšnesums notiks otrajā festivāla koncertvakarā – 24. septembrī. Citi festivāla mūziķi tiks izziņoti drīzumā.

Vienas biļetes cena ir 20 EUR, savukārt abonementa cena ir 30 EUR. Biļetes ir iespējams iegādāties „Biļešu servisa” kasēs un www.bilesuserviss.lv.

Festivālu „Skaņu mežs” atbalsta Valsts kultūrkapitāla fonds, Gētes institūts Latvijā, Francijas Institūts Latvijā, ASV vēstniecība, Kultūras ministrija, fonds Trust for Mutual Understanding, iRobot un Valmiermuižas alus.

„Skaņu mežs” ir dalībnieks novatoriskajai mūzikai veltītajā platformā „SHAPE+” un projektā „REMAIIN” – abus atbalsta Eiropas Savienības programma „Radošā Eiropa”.

https://www.youtube.com/watch?v=gjQcyRw9Wz4
https://www.youtube.com/watch?v=n4HQb7DZI0I
https://www.youtube.com/watch?v=PUR_ChqUJbc
https://www.youtube.com/watch?v=hRP5uAuDAr4
https://www.youtube.com/watch?v=nm65PCbUMZI
https://www.youtube.com/watch?v=s9EsHbqmjN4

Skaņu mežs newsletter

Please enter a valid email address
That address is already in use
The security code entered was incorrect
Thanks for signing up