6.-8. oktobrī kultūras ēkā Hanzas Perons (Hanzas iela 16a) notiks Skaņu mežs, ko britu medijs The Wire pērn nodēvējis par lielāko avangarda mūzikas festivālu Baltijā. Tikuši izziņoti pirmie festivāla mākslinieki, tostarp kolāžmūzikas un audiovizuālo priekšnesumu kolektīvs Negativland, Japāņu vokāliste Phew un avangarda dziesminieks Daniels Blumbergs. Savukārt, 30. septembrī gaidāms festivāla atklāšanas pasākums, kura ietvaros notiks graima izdevniecības South London Space Agency prezentācija. Biļetes ir iespējams iegādāties Biļešu servisa kasēs un www.bilesuserviss.lv.
Skaņu meža atklāšanas pasākums 30. septembrī noritēs mākslas centrā NOASS (AB dambī 2) un tajā cita starpā notiks britu graima un basu mūzikas izdevniecības South London Space Agency prezentācija. Leiblu dibinājis dīdžejs un producents GRANDMIXXER, un priekšnesumā piedalīsies reperi Duppy un Mez, kā arī brazīļu vokāliste Semiseria un operdziedātāja Alija Alsultani (Alya Al-Sultani), kas jau iepriekš viesojusies festivālā.
https://www.youtube.com/watch?v=qHtBvO76j6U
https://www.youtube.com/watch?v=viiUbK21kHc
Sadarbībā ar Skaņu meža līdzdibināto un līdzkoordinēto novatoriskās mūzikas platformu SHAPE+, ko atbalsta Eiropas Savienība, šajā vakarā audiovizuālu priekšnesumu sniegs izraēliešu-vācu komponistes un elektroniskās mūziķes Maijas Šēnfeldes (Maya Shenfeld) un portugāļu kino mākslinieka Pedro Maijas (Pedro Maia) duets. Šēnfeldes debijas albumu In Free Fall pērn laidusi klajā ievērojamā izdevniecība Thrill Jockey. Medijs The Guardian šo ierakstu komentē sekojoši: “Liela daļa “dūkoņā” balstīta minimālisma var šķist visai harmoniski neizteiksmīga, taču Šēnfeldes kompozīcijas ir pilnas ar notikumiem. [..] Šēnfelde ir rakstījusi par savstarpēji konkurējošajām Izraēlas pilsētām Jeruzaelmi un Telavivu – seno, traģisko un svēto pilsētu un atmosfērisko piejūras ballīšu pilsētu – uzsverot, ka personīgi jūt lielāku turvību pirmajai no divām. Jeruzalemes askētiskais gars ir savdabīgā veidā jūtams šajā ierakstā – šī ir mūzika, kas lieto 21. gs. tehnoloģijas, lai rosinātu asociācijas ar liturģiskiem dziedājumiem un seniem tempļiem.” Šēnfelde par albuma pamatinstrumentiem izvēlējusies analogo elektroniku, pūšaminstrumentus un balsis.
Pedro Maija dzīvajos priekšnesumos veic manipulācijas ar 16mm un 8mm kinolentēm, strādājot krustcelēs starp analogo, digitālo un “dzīvo” kino.
6. oktobra koncertvakarā kultūras ēkā Hanzas Perons uz festivāla skatuves kāps Nīderlandiešu mūziķa M. C. Dejonga (M.C. De Jong) ekstrēmā metāla un trokšņu mūzikas projekts Gnaw Their Tongues, ko medijs The Quietus raksturo sekojoši: “šajā mūzikā nepatika pret gluži visu, kas eksistē, sasniedz mizantropijas kalngalu.” Medijs Distorted Sound savukārt uzsver, ka Gnaw Their Tongues mūziku nevis “klausās”, bet “izcieš”, piebilstot, ka Dejongs jau ilgu laiku ir nozīmīga figūra Nīderlandes ekstrēmā metāla scēnā.
https://www.youtube.com/watch?v=Nsxmdy-MMiI
https://www.youtube.com/watch?v=bo5xrp4219k
Par īpašu notikumu 7. oktobra koncertvakarā var uzskatīt amerikāņu kolāžmūzikas un audiovizuālās mākslas kolektīva Negativland uzstāšanos kopā ar “reālā laika kino” mākslinieci, MacDowell un Creative Capital grantu laureāti Sue-C. Medijs NPR (National Public Radio) 1970. gadu beigās dibināto apvienību raksturo sekojoši: “Negativland ir lepni kultūras sabotētāji, kas izklaidējas, radot nepatikšanas.” Eksperimentālās mūzikas vadošais žurnāls The Wire savukārt gaidāmo priekšnesumu rezumē šādi: “Šajā īpaši tematiski aktuālajā priekšnesumā Negativland un Sue-C pasludina, ka īstenojusies tehnoloģiska distopija, ko var lūkot kā vienlīdz ļaundabīgu un dumju. [..] Pasaule pakāpeniski slīd pretim sabrukumam.” Negativland ir audio kolāžu projekts, kura dalībnieki cītīgi patērē masu medijus, tos sekojoši pārstrādājot, pārkontekstualizējot un uzsverot to absurditāti. Negativland savulaik tika iesūdzēti tiesā par albumu U2, kurā tika drosmīgi graizīta minētās grupas mūzika un bezkaunīgi ekspluatēta tās vizuālā atribūtika.
Šajā pašā vakarā uzstāsies arī britu avangarda dziesminieks Daniels Blumbergs (Daniel Blumberg), kura mūziku izdod rokmūzikas leibls Mute Records, kura paspārnē nākuši klajā Nika Keiva (Nick Cave), Goldfrapp un Depeche Mode ieraksti. Blumbergs vairākus gadus atpakaļ atrada veidu, kā iedzīvināt savas dziesmas, pateicoties ilgstošai sadarbībai ar Londonas eksperimentālās mūzikas koncerttelpu Cafe OTO un tajā sastopamajiem mūziķiem. Viņa jaunākais ieraksts ir šogad publicētais GUT, ko medijs Louder Than War nodēvējis par “sevišķu sniegumu”,savukārt medijs Loud and Quiet – par “īpaši iedvesmotu darbu”, novērtējot to ar 9 ballēm no 10. Pats Blumbergs medijam Dazed Digital skaidrojis, ka vēlējies radīt “ekstrēmu ierakstu”, un medijs to raksturo kā trāpīgu slimības un fiziska noguruma atainojumu – to iedvesmojusi gastroenteroloģiska slimība, kas pēdējo gadu laikā vajājusi mūziķi. Blumbergs ir ierakstījis mūziku arī drīzumā gaidāmajai režisora Breidija Korbeta (Brady Corbett) filmai The Brutalist, savukārt par savu skaņu celiņu filmai The World to Come viņš saņēmis Ivora Novello balvu.
https://www.youtube.com/watch?v=nt57833XFQ8
https://www.youtube.com/watch?v=l5sU6sPjHd4
Festivālā uzstāsies arī japāņu elektroniskās mūzikas improvizētāja, eksperimentālā vokāliste un post-panka veterāne Hitomi Moritami (Hitomi Moritami) jeb Phew. Moritami dzīvo Kavasaki, un ir iegājusi Japānas rokmūzikas vēsturē kā grupas Aunt Sally vokāliste, kas sekojoši savu pirmo solo singlu ierakstīja sadarbībā ar Rjuiči Sakamoto (Ryuichi Sakamoto), savukārt viņas 1992. gada albums Our Likeness, ko šogad pārizdeva jau minētais leibls Mute Records, tika ierakstīts krautroka producenta Konija Planka (Conny Plank) studijā sadarbībā ar Džekiju Lībezaitu (Jaki Liebezeit) no grupas CAN, kā arī ansambļa Einstürzende Neubauten dalībniekiem. Medijs Pitchfork to novērtējis ar 8.3, piešķirot tam savu Best New Reissue birku. Līdz pat šaibaltdienai Phew ir turpinājusi ierakstīt mainīgas un žanriski neparedzamas, lielākoties spontāni radītas mūzikas ierakstus.
Medijs The Quietus Phew skaļo uzstāšanos festivāla Unsound 2022. gada izlaidumā atceras šādi: “Publika viņu uzņēma, klīstot pa zāli bez ovācijām, taču ap koncerta beigām tā klaigāja pie skatuves un kāds klausītājs, muti iepletis, izdvesa: “Ak, Dievs!””
https://www.youtube.com/watch?v=ODB_bwsZzCk
https://www.youtube.com/watch?v=vPJTDSALB-k
Festivāla biļetes cena ir 50 EUR, tās ir iespējams iegādāties Biļešu servisa kasēs un www.bilesuserviss.lv. Biļete ir derīga trīs festivāla pasākumu apmeklējumam – 30.septembrī mākslas centrā NOASS un 6.-7.oktobrī kultūras ēkā Hanzas Perons. Pārējo festivāla pasākumu apmeklējums ir bez maksas.
Festivālu Skaņu mežs atbalsta Valsts kultūrkapitāla fonds, Rīgas dome, Kultūras ministrija, Gētes institūts Latvijā, Nordic Culture Point, fonds Trust for Mutual Understanding un Valmiermuižas alus.
„Skaņu mežs” ir dalībnieks novatoriskajai mūzikai veltītajā platformā SHAPE+ un projektā TEKHNE – abus atbalsta Eiropas Savienība.
Festivāls uzsācis dalību arī Ziemeļeiropas eksperimentālās mūzikas festivālu tīmekli NERDS (North European Resonance and Dissonance Society).
Festivāla ietvaros notiks arī aktivitātes no Islandes, Lihtenšteinas un Norvēģijas EEZ grantu atbalstīta projekta LYRA, kas paredzēts bērniem un jauniešiem.
Projekts LYRA saņem dotācijas 206 256,00 EUR apmērā no Islandes, Lihtenšteinas un Norvēģijas EEZ grantu ietvaros.” Projekta mērķis ir iepazīstināt bērnus un pusaudžus ar eksperimentālo mūziku un iesaistīt viņus tās radīšanā. Tā kā eksperimentālā mūzika pēc būtības ir demokrātiska un nehierarhiska, tā dod iespēju piedalīties mūzikas radīšanā gan mūziku apguvušiem, gan neapguvušiem bērniem. Tā kā projekts sniedzas pāri sociālajām un etniskajām atšķirībām, tas ir arī sociāli iekļaujošs.
Kopējās LYRA attaisnotās izmaksas: 202 510,00 EUR, Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta programmas “Vietējā attīstība, nabadzības mazināšana un sadarbība kultūras jomā” atbalsta summa: 85% jeb 85 000,00 EUR, no kuriem:
-
Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta līdzfinansējums: 85% jeb 175 317,60 EUR;
-
Valsts budžeta līdzfinansējums: 15% jeb 30 938,40 EUR.