Maijā Rīgā uzstāsies eksperimentālās mūzikas projekti “SABIWA” un “bela”

Maijā Rīgā notiks divi eksperimentālās mūzikas koncerti, kuros uzstāsies taivāniešu-vācu projekts “SABIWA”, kā arī korejiešu-vācu projekts “bela”. Abos koncertos mūziķi prezentēs jaunas koncertprogrammas, kas radītas sadarbībā ar Latvijas mūziķiem. Koncertus rīko nepieradinātās mūzikas biedrība “Skaņu mežs”, kā arī novatoriskajai mūzikai veltītā platforma “SHAPE+”, ko atbalsta Eiropas Savienība. Pasākumi ir daļa no koncertsērijas “1-2 cauri!”, ko atbalsta Valsts kultūrkapitāla fonds un Rīgas dome. Biļetes uz abiem koncertiem iespējams iegādāties www.bilesuserviss.lv, iepriekšpārdošanā tās maksā 10 eiro, pie ieejas – 15 eiro.

22. maijā bārā “Aleponija” (Ernesta Birznieka-Upīša ielā 22) uzstāsies “SABIWA” sadarbībā ar pašmāju mūziķiem Posverdad Trax un Sarmu Gabrēnu. Koncerta sākums: 20:00.

Medijs “A Closer Listen” par “SABIWA” raksta sekojoši: “No visiem mūziķiem, kuru daiļradi esam recenzējuši šajā mājaslapā, “SABIWA” ir pati eklektiskākā. Viņas mūzikas daudzveidība ir neticama, robežojoties no ambientās mūzikas līdz “gabber” un folkmūzikai vienā albumā.”

Tikmēr medijs “PopMatters” viņas estētisko stāju rezumē sekojoši: “SABIWA Taivānas etnisko grupu tradicionālās mūzikas formas ievij savādā, elastīgā “konkrētajā mūzikā”. “SABIWA” paļaujas uz Taivānas dabas skaistumu un tradīcijām, lai radītu ierakstu, kas izvairās no komfortablas kategorizēšanas un apbalvo tos, kas šo mūziku uzmanīgi noklausīsies vairākkārt.” Šie vārdi ir sacīti par mūziķes ierakstu “Island no.16 – Memories of Future Landscapes”, ko 2023. gadā laidis klajā leibls “Phantom Limb”.

Šajā koncertā “SABIWA” sadarbosies ar latviešu eksperimentālajiem mūziķiem “Posverdad Trax” un Sarmu Gabrēnu.

Posverdad Trax” ir Andreja Zālīša starpžanru elektroniskās mūzikas projekts. Zālītis iepriekš darbojies tādos uz trokšņu mūziku vērstos projektos kā “PuseH PuseW”, “Pro Statik”/”Andriksons” un “Streets of Sex”, savukārt 2020. gada oktobrī projekta “Posverdad Trax” debijas ierakstu “The Neutral Sin” publicēja ievērojamā eksperimentālās elektroniskās mūzikas izdevniecība “Opal Tapes”.

Čelliste un elektroniskā mūziķe Sarma Gabrēna savulaik tikusi raksturota kā “skaņu burve”. Viņa sastrādājas ar skaņu māksliniekiem, rakstniekiem un performanču māksliniekiem, un ir arī grupas “Grab” sastāvā. Daba, īpaši mežs, ir liels Sarmas iedvesmas avots, un mūziķe bilst, ka ar skaņu palīdzību cenšas atgādināt klausītājiem par to saikni ar visu dzīvo.

23. maijā kultūrtelpā “Smilga” (Eduarda Smiļģa ielā 34A) uzstāsies “bela” sadarbībā ar mākslinieci Līgu Stibi un igauņu-latviešu eksperimentālo vokālisti Eleonoru Kampi. Koncerta sākums: 20:00.

“bela” ir Berlīnē bāzēts korejiešu mūzikas un performanču mākslas projekts, kas apvieno korejiešu tradicionālās mūzikas un post-klubu mūzikas elementus ar melnmetālam raksturīgiem vokāliem. “bela” īstenoto radošo sadarbību vidū ir tūre ar avangarda čellisti Okjunu Lī (Okkyung Lee) un kopīgi pasākumi ar trokšņu mūziķi Pharmakon un perkusionistu Eli Kesleru (Eli Keszler). “bela” priekšnesumi notikuši tādos festivālos kā “CTM” Berlīnē, “Unsound” Krakovā un “Rewire” Hāgā.

“bela” debijas albumu “Noise and Cries” 12. aprīlī kopīgiem spēkiem publicējuši izdevniecība “Subtext” un festivāls “Unsound”. Medijs “The Quietus” par ierakstu raksta šādi: “Šī ir pirmā reize, kad ierakstā dzirdama “bela” balss. Un kas par balsi! [..] Šis rūciens atgādina aizmiguša pūķa pakāpenisko atmošanos, kas sekojoši mūs ieskauj un pasargā savā dārdoņā.”

Priekšnesums kultūrtelpā “Smilga” būs īpašs, jo tas notiks bez apskaņojuma – “bela” sastrādāsies ar vizuālo mākslinieci Līgu Stibi un igauņu-latviešu eksperimentālo vokālisti Eleonoru Kampi. Tiks pētīts privātā un publiskā pretnostatījums, kas pārveidots disonējošos, izdomātos stāstos, veido asociāciju ar Freida definēto “unheimlich” jēdzienu, kur labi pazīstamais kļūst stindzinoši biedējošs un izplūst robeža starp fantāziju un realitāti. Performanti, izmantojot balsi un elpu, radīs trokšņus, kas iemiesos atrasto objektu atmiņas, tos atgriežot no aizmirstības. Vizuāliem skaņas objektiem mijiedarbojoties ar performantu balsi un kustību, skatītāji tiks rosināti domāt par piederību, saknēm un vietas atmiņu.

Eleonora Kampe, pazīstama arī kā “eleOnora”, praktizē netradicionālas vokālās tehnikas un attīsta savu balsi kopš 2010. gada. Viņa darbojas gan kā solo māksliniece, gan kā dalībniece brīvās improvizācijas duetos “Road To Saturn” un “Tencu/eleOnora”. Izceļams ir arī viņas eksperimentālā blūza projekts “Ringhold”.

Šī gada oktobrī Kampes pirmo solo albumu – ierakstu “tuuljamuud” – publicēja britu izdevniecība “Cruel Nature Records”.

Kampe ir starp tiem Baltijas avangarda mūziķiem, kam izdodas uzturēt starptautisku reputāciju – viņas mūziku atskaņojuši, piemēram, radiostacijas “BBC3” raidījumi “Late Junction” un “Freeness”.

Līga Stibe ir māksliniece, kas savā vizuālajā komunikācijā izmanto digitālo un analogo fotogrāfiju, fotogrammas, atrastas fotogrāfijas, fotofilmas un objektus. Pēta robežas starp privāto un publisko, intīmo un atsvešināto. Interesējas par varas, seksualitātes un sabiedrības attiecībām. Šobrīd eksperimentē ar fotogrāfisku darbu skulpturālām formām un materialitāti.

Mākslinieku rezidences Madonā

Gan “bela”, gan “SABIWA” ir Eiropas Savienības atbalstītās novatoriskajai mūzikai un audiovizuālajai mākslai veltītās platformas “SHAPE+” mākslinieki.

Augstāk minētajos koncertos radītie priekšnesumi sākotnēji tiks izstrādāti “bela” un “SABIWA” ar “SHAPE+” dalību īstenotajās rezidencēs organizācijas “MABOCA” galerijā “Visuma Centrs 2” (Poruka ielā 4, Madonā). To prezentācijas koncerti notiks 18. maijā. Vairāk informācijas par šo “Skaņu meža” un “SHAPE+” sadarbību ar MABOCA atrodams šeit: https://maboca.lv/lv/

Share Button