George Lewis – „Blombos Workshop”, world premiere by Agnese Egliņa

Džordžs Lūiss (George Lewis): Blombos Workshop (2020), klavieru solo

Šis darbs ir saistīts ar Jamaikas kritiskās teorētiķes Silvijas Vinteres (Sylvia Wynter) darbības galveno tēmu —cilvēka potenciālu. Vinteres izpratne par cilvēku ir strukturēta kā trīs secīgi “Notikumi”: Lielais sprādziens, bioloģiskās dzīves sākums un abstraktās domāšanas un stāstījuma spējas rašanās mūsdienu cilvēkā. Kaut arī Eiropas vēlā paleolīta laikmeta alu gleznu esamība jau sen tika izmantota, lai iezīmētu Eiropu kā mūsdienu simboliskās domas sākumpunktu, 1999. gadā Blombosas alā (Blombos Cave) Dienvidāfrikā atklātais abstraktais zīmējums pārliecinoši uzskatāms par aptuveni 73 000 gadu senu vai kā saglabājušos no laika, kad pēdējais mūsdienu cilvēku vilnis sāka migrēt no Āfrikas. Šis zīmējums un citi šajā vietā atrastie materiāli, kas ir Eiropas gleznu priekšteči ar vismaz 30 000 gadu senu vēsturi, nodrošināja zinātnisko pamatu no Eiropas kā “cilvēku simboliskās revolūcijas” sākuma.

Šis zīmējums tika atrasts vēl senākā kompleksā, darbnīcā ar trauku čaulām un akmens darbarīkiem, kas izmantoti pigmentu izgatavošanai pirms 100 000 gadiem. Mana vīzija par šo darbnīcu, kas visādā ziņā ir saistīta ar mūziku kā neatdalāmu cilvēka uztveres aspektu, veido pamatu skaņām un norisēm, kas atdzīvina Blombos Workshop. Lai gan skaņdarbs ir detalizēti pierakstīts, tiek nodrošināti „rīki” mūzikas radīšanai reāllaikā, atbilstoši konceptuālajai darbnīcai. Pianistam vajadzētu brīvi izmantot dotos materiālus, lai izveidotu skaņdarba versiju, kas apvieno manu koncepciju ar viņējo. Skaņdarba noslēgumā pianists rada īsu, brīva rakstura improvizāciju ar individuāli izveidotu materiālu, kas neparādās nekur citur skaņdarbā.

Esmu ļoti pateicīgs Agnesei Egliņai par šī sarežģītā un izaicinošā jaunā darba uzņemšanos, kā arī Rihardam Endriksonam un festivālam “Skaņu mežs” par šo iespēju.

— Džordžs Lūiss

Džordžs Emanuels Lūiss ir amerikāņu komponists, trombonists, datormūzikas novators un Makārtura „ģēniju balvas” laureāts, kā arī viens no afro-amerikāņu komponistu un instrumentālistu savienības AACM dalībniekiem. Lūiss nav rakstījis mūziku klavieru solo kopš 1994. gada. Lūisa 2008. gadā publicētā grāmata „A Power Stronger Than Itself: The AACM and American Experimental Music” saņēma prestižo Amerikas Grāmatu balvu. 2018. gadā Džordžs Lūiss saņēma goda doktora grādu Hārvardas universitātē.

Pianiste Agnese Egliņa raksturota ar smalku skatuvisko izjūtu, rotaļīgu precizitāti, spēles sparu un atraktivitāti.
Par izcilu darbu ansamblī Agnese ieguvusi Lielo mūzikas balvu 2010 un ir laureāte vairākos starptautiskos konkursos.
Agnese regulāri muzicē daudzviet Eiropā, Āfrikā un Amerikas Savienotajās valstīs.
Kā soliste un kamermūziķe pianiste piedalījusies daudzos mūzikas festivālos. Starp tiem Šlēsvigas-Holšteinas mūzikas festivāls, Starptautiskais mūzikas festivāls Monpeljē, Zahara Brona vijolnieku festivāls, VII Kremerata Baltica festivāls, Maskavas Starptautiskās Kamermūzikas dienas un daudzi citi.