Skaņu mežs’2024 izziņo “Baltās nakts” pasākuma programmu

7. septembrī kultūras foruma “Baltā nakts” ietvaros ar sešus priekšnesumus garu pasākumu piedalīsies arī festivāls “Skaņu mežs”. Pasākums šogad noritēs Rīgas Anglikāņu Svētā Pestītāja baznīcā (Anglikāņu ielā 2), un tā sākums ir 20:00. Apmeklējums: bezmaksas. 

“Skaņu mežs” ir festivāls, kas seko līdzi pārmaiņām mūsdienu mūzikā, un britu žurnāls “The Wire” to nodēvējis par lielāko eksperimentālās un avangarda mūzikas festivālu Baltijā. “Skaņu mežs” piedalās “Baltajā naktī” jau no šīs norises pirmsākumiem Latvijā, un ik reizi šajos bezmaksas pasākumos tiecas atainot eksperimentus visdažādākajos mūzikas žanros. Arī šīgada pasākumā būs dzirdama skaņu māksla, neofolks, frīdžezs un ambientā mūzika. 

Paula Vītola (Latvija)

Paula Vītola ir māksliniece, kura nāk no vizuālās un mediju mākslas lauka, taču pedējos gados arvien vairāk pievēršas skaņu mākslai. Savā radošajā darbībā eksperimentē ar dažādām tehnoloģijām, dabas un fizikālām parādībām, izstrādā prototipus, mākslas darbus un performances, kurās pēta enerģiju un signālu materialitāti, attiecības, kā arī mūsu uztveres īpatnības. Māksliniece ilgstošu eksperimentu ceļā izveidojusi instrumentus, kuri gaismas un kustīgas ēnas pārvērš skaņā. Skaņas tiek veidotas telpā, stroboskopiskas gaismas laukā tverot instrumenta raidītos raidītos fotonus un pārvēršot dažādos ritmos, toņos, trokšņos un to kombinācijās.

Stephen Gauci, Adam Lane, Kevin Shea (ASV)

Gaučī, Leina un Šī trio priekšnesums kalpos kā vērtīgs ieskats Ņujorkas “do it yourself” frīdžeza andergraundā. Stīvens Gauči ir ne tikai novērtēts kā “viens no nozīmīgākajiem tenorsaksofonistiem, kas nākuši pie popularitātes pēdējo gadu laikā” (“AllAboutJazz”), bet arī tiek uzskatīts par īpaši vitālu organizatorisku figūru Ņujorkas scēnā – viņš rīko koncertsēriju “Improvised Music at The Main Drag” (kādreiz pazīstamu kā “Bushwick Improvised Music Series” – ilgstošāko improvizētās mūzikas koncertsēriju Bruklinā), kas ap šo laiku ietvērusi jau ap 800 koncertu, un vada interneta mūzikas izdevniecību “Gaucimusic”.

Trio ar bundzinieku Kevinu Šī un basistu Ādamu Leinu ir Gauči izkoptākais projekts – ar lielu mērķtiecību tiek panākts, ka trio spēlē koncertus vidēji četrreiz mēnesī, demonstrējot Bandcamp publikācijās un Youtube videoierakstos izsekojamu pētījumu par to, cik intuitīvu un veiklu komunikāciju var attīstīt improvizējoša grupa, kas spēlē kopā tik uzsvērti bieži.

Gauči gandrīz zaudēja dzirdi bērnībā pieredzētas smagas slimības rezultātā – saksofonistam “ārpasaules” skaņu sadzirdēšana prasa neaprakstāmu koncentrēšanos, tikmēr ķermeņa iekšienē dzirdamās skaņas un tā saucamā “iekšējā balss” ir fenomeni, ko viņš dzird diezgan skaidri. Līdz ar to arī spēlēšana Gauči gadījumā ir galvenokārt balstīta iekšējās un ārpasaulei dzirdamās balss salāgošanā, savukārt viņa spēlētais frīdžezs ir vienlaikus ļoti kontrolēts, taču arī rafinētā veidā robusts.

Ādams Leins ir kontrabasists, kas mācījies kompozīciju Veslija universitātē pie Entonija Brekstona (Anthony Braxton) un Kalifornijas Mākslas institūtā pie Vadadas Leo Smita (Wadada Leo Smith), kā arī Darmštates Jaunās Mūzikas Vasaras kursu ietvaros apmeklējis Karlheinca Štokhauzena (Karlheinz Stockhausen) meistarklases. Kritiķis Bils Maijers (Bill Meyer) Leina mūziku raksturojis kā “neviltotu, pieejamu veidu kā pavadīt labu laiku koncertā”. Leina albums “Magical Kingdom” ir ticis iekļauts prestižajā publikācijā “Penguin Jazz Guide 1001 Best Records Ever Made”.

Kevins Šī ir bundzinieks, kas mācījies Bērklija Mūzikas koledžā. Viņš ir spēlējis tādās grupās kā Stīva Albini (Steve Albini) producētajā “Storm un Stress”, un eksperimentālā džeza projektos “Mostly Other People Do The Killing” un “Talibam!”. Šī ir spēlējis kopā ar tādiem mūziķiem kā Maiks Praids (Mike Pride), Merija Helvorsone (Mary Halvorson) un citi. 2012. gadā medijs “The Village Voice” Šī nodēvēja par Ņujorkas labāko bundzinieku. 

Nick Dunston (ASV, Vācija)

Medijs “The New York Times” multiinstrumentālistu un komponistu Niku Danstonu nodēvējis par “neaizstājamu spēlētāju Ņujorkas avangardā”. Lai arī mūziķis šķietami nāk no džeza pasaules, viņa vadītajos ansambļos dominē citu žanru ietekmes un Entonijam Brekstonam vai Karlheincam Štokhauzenam līdzīgi skatījumi uz mūziku. Žurnāls “The Wire Magazine” Danstona albumu “Skultura”  iekļāvis savā 2023. gada labāko mūzikas ierakstu sarakstā.

Lai arī Danstona primārais instruments ir kontrabass, “Baltās nakts” priekšnesumā viņš prezentēs elektro-akustisku solo projektu ar nosaukumu “banjer”, kas meklē jaunas skaniskas pieejas bandžo – instrumentam, kas, kā mūziķis uzsver, ir vēsturiski bijis afro-diasporisks. “Banjer” atskaņojums nesen noticis Čikāgas koncerttelpā “Experimental Sound Studio”.

Danstons šobrīd uzturas Berlīnē, kas ļāvis viņam piedalīties “Skaņu meža” līdzdibinātajā un Eiropas Savienības atbalstītajā novatoriskās mūzikas un starpdisciplinārās mākslas platformā “SHAPE+”. 

Clarissa Connelly (Skotija, Dānija)

Skotu neofolka dziedātājas Klarisas Konelijas jaunāko ierakstu “World of Work” šogad publicējusi ievērojamā Šefīldas izdevniecība “Warp Records”, kas citkārt pazīstama ar ambientās vai eksperimentālās elektronikas ierakstiem, taču nereti dažādo savu piedāvājumu ar, piemēram, hip-hopu un tagad arī folkmūziku.

Konelijas ģimene sāka dzīvot Dānijā, kad mūziķe vēl bijusi maza, tādēļ ziemeļvalstu mitoloģija un ķeltu mīti ir bijuši paliekošs iedvesmas avots viņas domās un daiļradē. Viņas 2021. gada ieraksts “The Voyager” saņēma reģionālo balvu “Nordic Music Prize”, savukārt viņas šīgada ierakstu iedvesmojusi literatūra, sapņi un, kā saka pati māksliniece, “meditatīvas pastaigas”. Žurnāls “The Wire” atzīmē, ka ēteriskajā noskaņā, ko Konelija uzbur, var saskatīt pat dziedātājas Enjas (Enya) un “new age” komponista Maika Oldfīlda (Mike Oldfield) ietekmes. 

Khrystyna Kirik (Ukraina)

Kristīna Kirika ir skaņu māksliniece un instrumentāliste. Savos priekšnesumos, kas tiecas uzrunāt cilvēka dzirdi tīri kā maņu (proti, paildzināt stāvokli, pirms skaņas tiek pakļautas estētiskam vērtējumam), viņa izmanto kontrabasu, iepriekš ierakstītas klavierspēles partijas, balsi, vides ierakstus un pašbūvētus elektroniskus instrumentus. Kirika ir eksperimentālās mūzikas instrumentu darbnīcas “sound→box” veidotāja, mākslas telpas “_____036” līdzdibinātāja, multimediju projekta “Liniy.” autore, skaņu māksliniece un projekta “Mariia & Magdalyna” komponiste.

OGDL (Latvija, Turcija)

OGDL aizsākās kā starptautisks muzikāls kolektīvs ar mainīgu dalībnieku sastāvu, bet pakāpeniski izkristalizējās kā Ozana Tezvarana un Gundegas Graudiņas duets. Viņi sastapās viduspunktā starp Turcijas un Latvijas kultūrām – Lincā, Austrijā –, kur turpina pētīt pretstatu pievilkšanos, saplūdinot Ozana pieredzi dekonstruētajā klubu mūzikā un vizuālajā komunikācijā ar Gundegas ceļu no klasiskās ģitāras uz eksperimentālo mūziku.

Iedvesmojoties no postdigitālās mūzikas instrumentu būves, OGDL apvieno tradicionālus mūzikas instrumentus un digitālās tehnoloģijas. Viņu koncertos sajaucas šūpuļdziesmas, kliedzieni, skumjas popmūzikas melodijas, kasešu cilpas, lauka ieraksti, iekārtu atgriezeniskā saite, daudzslāņainas stīgu faktūras un citi elementi.

 

Pasākumu atbalsta Rīgas valstspilsētas pašvaldība. Stīvena Gauči, Ādama Leina un Kevina Šī, kā arī Nika Danstona priekšnesumus atbalsta “Trust for Mutual Understanding”, savukārt Klarisa Konelija, Kristīna Kirika, Danstons un Paul Vītola ir “Skaņu meža” līdzdibinātās un Eiropas Savienības līdzfinansētās platformas “SHAPE+” dalībnieki.

Priekšnesumu secība:

20:00 Paula Vītola

21:00 Khrystyna Kirik

22:00 Stephen Gauci, Adam Lane, Kevin Shea

23:00 Clarissa Connelly

00:10 Nick Dunston

01:15 OGDL

 

MEISTARKLASES

Vadītāji: Sītvens Gauči, Ādams Leins, Kevīns Šī
Kad: 6.septembrī, 12:00-14:00
Kur: JVLMA (Krišjāņa Barona ielā 1), džeza klasē (kabinets nr. 328.)
Tēma: Frīdžezs un brīvā improvizācija
Apmeklējums: Bezmaksas
Aicināti tiek visi interesanti, savukārt mūziķiem tiek lūgts ņemt līdzi instrumentus – būs iespēja saspēlēties ar trio.

Vadītāja: Kristīna Kirika
Kad: 8.septembrī, 17:00
Kur: Bārā “Aleponija” (Ernesta Birznieka-Upīša ielā 2)
Tēma: “Point of sound”. Klausīšanās, sensorā uztvere, skaņas izpēte, ķermeņa apzināšanās, radoša sadarbība, improvizācija.
Apmeklējums: Bezmaksas

 

Pasākumu atbalsta Rīgas valstspilsētas pašvaldība. Stīvena Gauči, Ādama Leina un Kevina Šī, kā arī Nika Danstona priekšnesumus atbalsta “Trust for Mutual Understanding”, savukārt Klarisa Konelija, Kristīna Kirika, Danstons un Paula Vītola ir “Skaņu meža” līdzdibinātās un Eiropas Savienības līdzfinansētās platformas “SHAPE+” dalībnieki. Konelijas priekšnesumu atbalsta arī Dānijas Kultūras institūts.

Skaņu mežs newsletter

Please enter a valid email address
That address is already in use
The security code entered was incorrect
Thanks for signing up