Eksperimentālās mūzikas festivāls “Skaņu mežs” savus centrālos koncertus aizvadīs 4. un 5. oktobrī kultūras telpā “Hanzas Perons”, taču tā programma tikusi paplašināta arī ar bezmaksas ievadkoncertiem bārā “Laska V21” (Vagonu ielā 21) 28. septembrī. Pasākums sākas plkst. 18.00.
“Skaņu mežs” ticis nodēvēts par lielāko eksperimentālās mūzikas festivālu Baltijā (“The Wire Magazine”) un seko līdzi pārmaiņām visdažādākajos mūzikas žanros – no elektro-akustikās un laikmetīgās mūzikas līdz repam, metālam un pankrokam.
Festivāla atklāšanas pasākumā uzstāsies komponists Ernersts Valts Circenis ar elektroniskiem darbiem, bundzinieka Ārona Edžkomba (Aaron Edgcomb) un ģitāristes Kirstenas Kerijas (Kirsten Carey) brīvās improvizācijas duets un elektro-akustiskās mūzikas komponists, izdevējs un pasākumu rīkotājs Džons Čantlers (John Chantler). Pasākuma noslēdzošajā daļā DJ setus spēlēs mūziķis Niks Kleins, kas nedēļu vēlāk ar uzstāšanos gaidāms “Hanzas Peronā”, un skaņu mākslinieks Ģirts Reiniks, kas cita starpā vada “Skaņu meža” raidījumu “Radio NABA”.
Ernests Valts Circenis (Latvija)
Ernests Valts Circenis ir latviešu jaunās paaudzes komponists. Absolvējis Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmiju (JVLMA) pie pasniedzēja Jāņa Petraškeviča, studējis apmaiņas programmā Lionas Nacionālajā konservatorijā (FR) pie profesora Mikeles Tadini (Michele Tadini) un papildinājis zināšanas dažādās meistarklasēs gan Latvijā, gan ārvalstīs. Sadarbojies ar Latvijas Radio kori, Dailes teātri (“Zēni nav meitenes”, rež. Diāna Kaijaka), kamerorķestri Sinfonia Concertante un dažādiem starptautiski zināmiem mūziķiem, piemēram, dziedātāju Helēnu Sorokinu, pianistu Robertu Flaicu (Robert Fleitz) un šveiciešu ansambli UMS ‘n JIP. Darbi atskaņoti vairākos festivālos Eiropā, piemēram, Latvijas Jaunās mūzikas dienas, Latviešu mūzikas svētki, Empreintes (FR) un Druskomanija (LT). Savā daiļradē pēta mūzikas uztveres īpatnības, skaņas un telpas mijiedarbi un diskursivitāti, ko īsteno gan instrumentālā, gan elektroniskajā mūzikā.
Performance “elpa un pieskāriens” lūkojas uz cilvēka esamībai piemītošo maigumu un juteklisko maņu pasauli. Tās pamatā ir divi atslēgvārdi – elpa, kas ir centrāla dzīvībai, un pieskāriens, kas veido lielu daļu no mūsu saiknes ar apkārtni. Kā tie mijiedarbojas ar skaņu? Vai dzirdēto var sajust? Vai elpai var pieskarties?
Aaron Edgcomb & Kirsten Carey (ASV)
Ārons Edžkombs (Aaron Edgcomb) ir komponists, bundzinieks/sitaminstrumentālists un starpdisciplinārs mākslinieks, kurš šobrīd mīt Ņujorkā. Viņš strādā ar improvizāciju, džezu, laikmetīgo mūziku, troksni un dziesmām. Edžkombs ir sadarbojies ar tādiem mūziķiem kā Kriss Viljamss (Chris Williams), Liza Hope (Lisa Hoppe), Entonijs Kolmans (Anthony Coleman), Teds Reihmans (Ted Reichman), Džons Zorns (John Zorn), Leda Finka (Ledah Finck) un Anna Vēbere (Anna Webber).
Edžkombs ir prezentējis savus darbus ASV un Eiropā tādās vietās un pasākumos kā “MoMA PS1”, “National Sawdust”, “Big Ears”, Parīzes Filharmonijā, Elbas Filharmonijā Hamburgā, Sarajevas Džeza festivālā un “Jazz Em Agosto” festivālā Lisabonā, nemaz nerunājot par daudzām dzīvojamām telpām, garāžām, pagrabiem un DIY vietām.
Kirstena Kerija (Kirsten Carey) ir komponiste, ģitāriste, tradicionālā japāņu stīgu instrumenta šamisen spēlētāja un skaņu inženiere. Kerija ir koncertējusi visā pasaulē un rakstījusi mūziku kanāla “Netflix” Japānas drāmai “House of Ninjas”, kurā viņa arī spēlē šamisenu. Kerijai mūziku ir pasūtījuši atzīti mūziķi, piemēram, jaunās mūzikas ansamblis “Latitude 49” un Bostonas “Hinge Ensemble”. Kerija ir rakstījusi mūziku neatkarīgai filmai “Taken For Granted” un “The One Piece Podcast”, kas ir ierindots starp pieciem labākajiem animē podkāstiem pasaulē.
Edžkomba un Kerijas albumu “Mature Defense Mechanism” 3. maijā publicējusi izdevniecība “Relative Pitch Records”. Šis leibls allaž demonstrējis īpašu tālredzību, ne tikai publicējot imrpovizētās mūzikas grandu ierakstus, bet arī izgaismojot jaunākas paaudzes spēlētājus tieši brīdī, kad tie kļūst nozīmīgi.
Dueta priekšnesumu atbalsta fonds “Trust for Mutual Understanding”.
John Chantler (Austrālija, Lielbritānija, Zviedrija)
Džons Čantlers (John Chantler) ir austrāliešu mūziķis un organizators, kurš dzīvo Stokholmā, Zviedrijā. Viņš pārsvarā strādā ar sintezatoriem un elektroniku, lai radītu neparedzamu un dinamisku mūziku. 2019. gadā viņš sāka veidot sistēmu dzīvajiem priekšnesumiem, kas sastāv no vairākiem ar baterijām darbināmiem sintezatoriem/skaļruņiem, kurus var mainīgi piekārt, pagriezt, iegriezt un iestatīt vietās, neatkarīgi no tipiskās koncertu/klubu infrastruktūras un klasiskajiem izpildītāja/auditorijas mijiedarbības veidiem.
Čantlers ir nozīmīgs kultūras darbinieks eksperimentālās mūzikas laukā – viņš vada jaunās mūzikas festivālu “Edition” Stokholmā un mūzikas izdevniecību “Fönstret”. Viņš iepriekš veidojis arī prestižās koncertelpas “Cafe OTO” programmu.
Čantlers ir sadarbojies ar tādiem mūziķiem kā Seimūrs Raits (Seymour Wright), Lorenss Inglišs (Lawrence English) un Stīvs Noubls (Steve Noble). Viņa mūziku izdevuši tādi leibli kā “Room40”, “Touch” un “SUPERPANG”.
Čantlers ir novatoriskās mūzikas platformas “SHAPE+” dalībnieks – to atbalsta Eiropas Savienība, fonds “Pro Helvetia” un Latvijas Kultūras ministrija.
Nick Klein (ASV, Vācija)
Skaņu mākslinieks, mūziķis un dīdžejs Niks Kleins tiecas utilizēt enerģiju, kas rodas skaņas un vizuālās mākslas mijiedarbībā, reizēm pievēršoties šī procesa sociālajam potenciālam. Tāpat Kleinam tīk troksnis, ēdiena gatavošana, socializēšanās, ieraksti, bāri, sintezatori un komēdija. “Nika Kleina ierakstu viscerālās skaņas izcelsmi nevar viegli noteikt,” raksta “Miami New Times”. “Tas ir daļēji pateicoties tam, kā viņš strādā ar skaņu tekstūru, skaļumu un ierakstiem: Kleina rokās mediju izmaina materiāls.”
Ģirts Reiniks (Latvija)
Ģirts Reiniks ir dīdžejs, skaņu mākslinieks un grafiskais dizainers no Rīgas. Viņš ir bijis līdzdalīgs vietējā pagrīdes mūzikas kopienā kopš 2010. gadu sākuma, tostarp spēlējot tehno klubos, esot radio raidījuma “Skaņu mežs” līdzveidotājs vai brīvā formā atskaņojot eksperimentālās mūzikas ierakstus nelielām auditorijām. Viņa interese par plašu, bet reizē skaidri definētu mūzikas spektru, ir rezultējusies priekšnesumos dažādos kontekstos, neierobežojot sevi noteiktā žanrā. Reinika muzikālās takas vijas no intensīvā un piesātinātā cauri rāmajam un netveramajam līdz savādajam un sarežģītajam.
Sekojoši šim koncertam, “Skaņu mežs 2024” turpināsies 4. un 5. oktobrī. Festivāla galvenie viesi būs ikoniskais elektronikas duets “Autechre” un abstraktā repa projects “Armand Hammer”.
Festivālu “Skaņu mežs” atbalsta Valsts kultūrkapitāla fonds, Rīgas dome, Dānijas Kultūras institūts, Gētes institūts Rīgā, “Culture Ireland” un fonds “Trust for Mutual Understanding”.
“Skaņu mežs” ir dalībnieks novatoriskajai mūzikai veltītajā platformā “SHAPE+” un projektā “tekhnē” – abus atbalsta Eiropas Savienība un Latvijas Kultūras ministrija. “SHAPE+” atbalsta arī fonds “Pro Helvetia”. Nika Kleina jaundarbs top “tekhnē” ietvaros.
Festivāls uzsācis dalību arī Ziemeļeiropas eksperimentālās mūzikas festivālu tīmeklī “NERDS” (North European Resonance and Dissonance Society).
Festivāla sadarbības partneri ir “Mans Robots”, “Valmiermuiža”, “Laima”, “Staburadze”, “Augļu Serviss”, “Very Berry” un “Balta”.
Informatīvais atbalsts: “The Quietus”, “TVNET”, “Satori”, “Rīgas Laiks”, “Ir”, radio “NABA” un “Mūzikas Saule”.